Critica practicii de reținere a cauțiunii în achizițiile publice
O prevedere legislativă introdusă prin O.U.G. nr. 26/2022 permite autorităților contractante să rețină cauțiunea depusă de operatorii economici în cazul respingerii contestațiilor în cadrul achizițiilor publice. Această măsură a generat controverse majore, fiind considerată un obstacol în calea accesului la justiție, conform avocaților de la Tița și Asociații.
Modificarea adusă de O.U.G. nr. 26/2022 Legii nr. 101/2016 stipulează că, în situația respingerii unei contestații, autoritatea contractantă trebuie să rețină cauțiunea pentru a acoperi prejudiciile cauzate de întârzierile în procedura de atribuire. Totuși, multe autorități refuză restituirea cauțiunilor fără a demonstra existența unui prejudiciu real, ceea ce descurajează operatorii economici să conteste deciziile.
Experții de la Tița și Asociații subliniază că legea nu presupune vinovăția contestatorului, ci obligă autoritățile să demonstreze prejudiciile cauzate de întârzieri. Practica neunitară a instanțelor a generat incertitudine, dar recent, jurisprudența a clarificat că respingerea unei contestații nu justifică automat reținerea cauțiunii.
În acest context, juriștii solicită clarificări suplimentare din partea legiuitorului pentru a preveni abuzurile și a asigura accesul liber și nediscriminatoriu al operatorilor economici la mecanismele de contestare.