Constructorii auto din Europa scapă de amenzi pentru emisiile de CO2
Statele membre ale Uniunii Europene au aprobat relaxarea limitelor privind emisiile de CO2 pentru autoturisme, oferind astfel producătorilor auto mai mult timp pentru a se conforma obiectivelor climatice ale blocului comunitar. Această decizie, conform DPA, permite constructorilor să evite plata unor amenzi pentru nerespectarea acestor limite, care au fost înăsprite la începutul anului în cadrul eforturilor de reducere a emisiilor.
Conform reglementărilor anterioare, producătorii auto erau obligați să plătească amenzi dacă emisiile lor depășeau limitele stabilite. Cu toate acestea, acum, în loc să fie constrânși să respecte un plafon anual, aceștia vor avea la dispoziție trei ani pentru a îndeplini aceste obiective. Astfel, constructori renumiți precum Volkswagen, Mercedes sau BMW nu vor fi imediat penalizați dacă depășesc țintele de emisii de CO2 în acest an, având posibilitatea de a compensa emisiile excesive în următorii doi ani.
De asemenea, Comisia Europeană a propus o modificare a regulamentului privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și camionetele noi, introducând o măsură de flexibilitate care permite evaluarea performanței emisiilor pe parcursul întregii perioade 2025-2027. Această ajustare va ajuta industria auto să investească în tranziția către soluții mai curate, menținând totodată obiectivele de reducere a emisiilor.
Constructorii auto din Europa profită astfel de o oportunitate semnificativă, având la dispoziție un termen extins pentru a se conforma reglementărilor, ceea ce le oferă un avantaj considerabil în contextul pieței auto actuale.
Constructorii auto din Europa scapă de penalizări pentru emisiile excesive de CO2
Un amendament recent a fost adoptat, permițând producătorilor auto care nu își ating obligațiile de reducere a emisiilor de CO2 în acest an să compenseze printr-o reducere mai rapidă a emisiilor în următorii doi ani. Această măsură a primit sprijinul statelor membre ale Uniunii Europene în cadrul unei reuniuni.
Decizia oferă un răgaz industriei auto, în urma unui lobby intens pentru modificarea regulilor, mai ales având în vedere scăderea vânzărilor de vehicule electrice din anul precedent, care a îngreunat atingerea obiectivelor de mediu. Relaxarea obiectivelor pe termen scurt generează, totuși, îngrijorări cu privire la fezabilitatea țintelor viitoare ale UE, inclusiv obligația ca, până în 2035, toate mașinile noi vândute să fie complet electrice.
Această măsură, criticată de ecologiști, implică evaluarea emisiilor pe o perioadă de trei ani (2025-2027) în loc de o analiză anuală, scutind astfel constructorii auto de penalități până la termenul limită de 31 decembrie 2025. Principalele companii beneficiare ale acestei schimbări includ grupurile Volkswagen, Stellantis și Renault.
Ecologiștii avertizează că această relaxare a regulilor ar putea întârzia lansarea pe piață a vehiculelor electrice accesibile, esențiale pentru consumatorii europeni, în special a celor care au un preț sub 25.000 de euro.