Industria auto din România, în alertă: Posibilă suspendare a programului Rabla
Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a emis un semnal de alarmă cu privire la „posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului Rabla, ediția 2025”. Reprezentanții acestei asociații se arată „profund îngrijorați” de discuțiile actuale legate de formarea unui nou guvern, care ar putea include măsuri de restructurare fiscală ce afectează acest program esențial.
ACAROM subliniază că o astfel de inițiativă ar putea avea consecințe grave pentru industria auto din România. Fără un program de subvenționare, vânzările de automobile au scăzut drastic, cu peste 30% în luna mai. Asociația consideră că afirmațiile privind lipsa de oportunitate a programului Rabla sunt „nefondate și nesustenabile”, accentuând că acestea contribuie la incertitudinea pieței, care deja se confruntă cu o scădere semnificativă.
Programul Rabla a demarat la finalul lunii mai pentru persoanele juridice și urmează să înceapă pe 19 iunie pentru persoanele fizice. Reprezentanții ACAROM avertizează că stoparea sau eliminarea programului de susținere a vânzărilor de autovehicule noi, mai eficiente și mai puțin poluante, ar putea aduce României pierderi greu de recuperat.
Conform datelor ACAROM, în primele cinci luni din 2025, piața autoturismelor noi vândute persoanelor fizice a scăzut cu 26% față de perioada similară din 2024, iar importurile de vehicule second hand au crescut cu peste 30%. Raportul dintre vehiculele noi și cele second hand înmatriculate în România a ajuns la 1 la 3, ceea ce contribuie la îmbătrânirea parcului auto național, cu o vârstă medie de 15.4 ani.
În cei 20 de ani de existență, programul Rabla a scos de pe străzi peste 1.000.000 de autovehicule vechi, facilitând înmatricularea a peste 650.000 de automobile noi. ACAROM subliniază că vânzările de autovehicule sunt fiscalizate 100%, iar finanțarea prin intermediul tichetului Rabla generează venituri pentru stat, raportul fiind de 1 la 1.5 doar din colectarea TVA.
„Dacă includem și sumele adiacente colectate la bugetul statului, raportul beneficiu/cost al programului Rabla depășește 1 la 2”, afirmă ACAROM, subliniind importanța continuării acestui program pentru economia românească.
Alerta din industria auto: Posibilă suspendare a programului Rabla
Industria auto din România a tras un semnal de alarmă referitor la o posibilă suspendare a programului Rabla, subliniind impactul negativ pe care această decizie l-ar putea avea asupra sectorului. Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a evidențiat că programul Rabla nu reprezintă o cheltuială nejustificată, ci un contributor semnificativ la bugetul de stat.
Printre efectele negative anticipate în urma suspendării programului se numără:
- Întârzierea sau anularea colectării unor venituri considerabile la bugetul de stat.
- Impactul financiar negativ cauzat de acumularea comenzilor în așteptare.
- Costuri suplimentare pentru clienți în procesul de achiziție, din cauza fluctuațiilor cursului de schimb.
- Creșterea costurilor de finanțare.
- Punerea în pericol a mii de locuri de muncă din sectorul auto.
- Neatingerea unor obiective, precum redresarea vânzărilor de autoturisme noi și susținerea industriei auto naționale.
De asemenea, ACAROM a subliniat că programul Rabla a contribuit semnificativ la reducerea emisiilor de CO2, având în vedere că finanțarea acestuia pentru anul 2025 se va realiza din certificate verzi, nu direct din bugetul de stat.
În contextul actual, România se confruntă cu un parc auto îmbătrânit, cu o medie de vârstă de 15.4 ani, ceea ce este cu 3 ani mai mult decât media Uniunii Europene. Aproape 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în 2024 sunt second-hand. Această tendință îngrijorătoare subliniază necesitatea continuării programelor care sprijină achiziția de vehicule noi, în special în contextul obiectivelor de reducere a emisiilor stabilite prin Pactul Ecologic European.