Declarațiile unui fost pilot român despre prăbușirea avionului din India
Dumitru Oprișiu, fost comandant de Boeing 787 Dreamliner, a discutat despre tragedia aviatică de la Ahmedabad în cadrul unei emisiuni la Digi24. El a subliniat că incidentul nu ar fi fost cauzat de o defecțiune tehnică, ci mai degrabă de o eroare de pilotaj.
Analizând imaginile de la locul accidentului, Oprișiu a explicat: „Cauzele care pot duce la un astfel de incident pot să fie cauză tehnică, eroare de pilotaj sau un sabotaj. Mă îndoiesc că poate fi o cedare a ambelor motoare, fiindcă avionul este foarte performant.”
Fostul pilot a menționat că, înainte de fiecare decolare, echipajul primește informații esențiale despre încărcătură, greutate și condiții meteo, care sunt introduse într-un calculator ce gestionează întregul zbor. „Se vede că flapsul este escamotat. Dacă spune că trebuie să decolezi cu flaps 15 sau 20, nu te lasă. Înainte de 80 de noduri, viteză urlă, te avertizează. Este exclusă eroarea asta din start”, a adăugat el.
Oprișiu a exprimat îngrijorarea sa cu privire la posibila eroare de pilotaj, având în vedere poziția avionului în momentul decolării. „Mă tem să nu fie o eroare de pilotaj. La 200 de metri, ei au lansat un Mayday, un apel de urgență. Mă tem că copilotul sau cel care nu zbura, în loc să escamoteze trenul de aterizare, a escamotat flapsul”, a afirmat el.
În final, Oprișiu a subliniat că opinia sa ar trebui considerată o „supozitie” și a reiterat calitățile tehnice ale modelului Boeing 787 Dreamliner, evidențiind fiabilitatea și logica sa în operare. „E un avion de o fiabilitate extraordinară”, a concluzionat el.
Perspectiva unui fost pilot român despre tragedia aviatică din India
Dumitru Oprișiu, un fost pilot român care a zburat pe același tip de avion prăbușit în India, oferă o analiză a tragediei aviatică de la Ahmedabad. El consideră că, în multe dintre accidentele aviatice, companiile aeriene sunt vinovate din cauza lacomiei lor. Oprișiu susține că acestea au solicitat super-automatizări care au dus la o reducere a sistemului de pregătire a piloților, transformându-i în operatori care apasă doar pe butoane.
„Piloții ajung în situații în care nu mai pot face nimic”, avertizează el, subliniind că sistemul de pregătire al piloților a ajuns să aibă un standard scăzut, bazându-se prea mult pe tehnologie. Oprișiu exclude o cedare tehnică a avionului, inclinându-se spre ideea unei erori de pilotaj.
Având 13 ani de experiență la Qatar Airways, el adaugă că compania a descoperit frecvent piloți indieni cu licențe false, o realitate pe care a trăit-o personal în cariera sa.