Nicușor Dan și realitatea mandatului de la Cotroceni
În urma alegerilor prezidențiale din 18 mai 2025, Nicușor Dan a devenit președintele României. Deși campania electorală a fost plină de promisiuni ambițioase, realitatea mandatului său este mult mai complexă. Este esențial să înțelegem ce poate și ce nu poate face un președinte în România.
Atribuțiile președintelui conform Constituției
Conform Constituției României, președintele reprezintă Statul Român și garantează independența națională, unitatea și integritatea teritorială. Rolul său principal este de a veghea la respectarea Constituției și la buna funcționare a autorităților publice. Spre deosebire de prim-ministru, președintele nu are atribuții executive și nu gestionează economia sau politicile sociale.
Limitele puterii prezidențiale
Președintele nu poate adopta legi, decide salariile sau pensiile și nu are capacitatea de a construi spitale sau locuințe. Rolul său se limitează la medierea între puterile statului și între stat și societate. De exemplu, deși președintele poate promulga legi adoptate de Parlament, el nu poate respinge aceste legi definitiv.
Mandatul și responsabilitățile președintelui
Mandatul președintelui este de cinci ani, cu posibilitatea de a fi reeligibil pentru încă un mandat. În acest timp, președintele nu poate fi membru al unui partid și nu poate ocupa alte funcții publice sau private. De asemenea, este protejat de imunitate pentru opiniile și voturile exprimate, dar poate fi suspendat de Parlament în cazul în care încalcă grav Constituția.
Concluzie
În concluzie, deși așteptările cetățenilor pot fi mari, președintele României are atribuții limitate. Nicușor Dan, ca orice alt președinte, va trebui să navigheze aceste limite pentru a îndeplini rolul său de mediator și garant al respectării legii în țară.
Nicușor Dan și realitatea mandatului de la Cotroceni
Articolul abordează rolul și limitele atribuțiilor unui președinte în România, subliniind ce poate și ce nu poate face acesta în cadrul mandatului său.
Ce nu poate face un președinte?
Președintele nu are capacitatea de a oferi pensii, locuințe sau de a angaja personal în sistemul bugetar. De asemenea, nu poate aproba proiecte de lege fără implicarea Parlamentului, nu dispune de un buget propriu pentru investiții sociale și nu poate solicita direct Guvernului să adopte măsuri.
Ce poate (și trebuie) să facă un președinte?
În schimb, președintele are responsabilitatea de a reprezenta România pe plan extern și de a numi un premier în urma consultărilor cu partidele parlamentare. De asemenea, poate solicita reexaminarea unei legi sau poate sesiza Curtea Constituțională. Alte atribuții includ organizarea referendumurilor și grațierea persoanelor condamnate, dar doar individual. Președintele contribuie de asemenea la menținerea climatului democratic și la echilibrul puterilor în stat.
Concluzie
Așteptările nerealiste pot duce la dezamăgiri după alegeri. Președintele nu este un super-erou cu resurse nelimitate, ci un arbitru constituțional, un garant al echilibrului și o voce națională. Este important de reținut că pentru aspecte precum locuințele, salariile și locurile de muncă, responsabilitatea revine Guvernului și Parlamentului, nu Palatului Cotroceni.