Germania se confruntă cu o criză economică profundă din cauza dependenței de Rusia și China
Industria auto și siderurgică din Germania traversează o perioadă dificilă, cu tot mai mulți muncitori care își pierd locurile de muncă. Sindicatele amenință cu proteste masive, iar politicienii nu reușesc să găsească soluții eficiente. Criza de la Volkswagen reprezintă doar vârful icebergului, evidențiind blocajele severe ale motorului economic al Europei.
Recent, Volkswagen a anunțat planuri de închidere a trei fabrici în Germania, ceea ce va duce la concedierea a zeci de mii de angajați și la reducerea salariilor cu 10% pentru întreg personalul. Acest anunț a șocat profund țara care se prezintă drept „Autoland” – un adevărat simbol al puterii economice germane.
Industria auto germană nu este doar un sector important al economiei, ci și un simbol al forței naționale. Problemele cu care se confruntă Volkswagen reflectă o stare gravă a economiei germane, cu o scădere preconizată a PIB-ului anual pentru al doilea an consecutiv. Modelul economic bazat pe energie ieftină din Rusia și pe exporturi către China s-a dovedit ineficient, iar războiul din Ucraina a accelerat declinul.
„Vechiul model de afaceri nu mai funcționează”, afirmă publicația germană Focus. Declinele profitului sunt evidente, cu scăderi de 14% pentru Volkswagen, 15% pentru BMW și aproape 16% pentru Mercedes-Benz în prima jumătate a anului. O statistică alarmantă arată că printre cele mai vândute 10 mașini electrice la nivel mondial nu se regăsește niciun model german.
Criza Volkswagen ilustrează o serie de decizii manageriale greșite și o subestimare a noilor tehnologii și competiție, în special din partea Chinei. De asemenea, alte embleme ale puterii industriale germane, precum Thyssenkrupp, au anunțat posibile concedieri de 11.000 de angajați până în 2030, iar Meyer Werft a avut nevoie de ajutor guvernamental pentru a evita falimentul.
Cu o producție industrială care a scăzut cu 20% față de vârful din 2017, economiștii subliniază că Germania se confruntă cu cel mai abrupt declin economic din istoria sa recentă. Această situație evidențiază slăbiciunile fundamentale ale modelului economic german, care depindea de energia din Rusia și de cererea din SUA și China, doi piloni care au fost profund zguduiți.
Germania se confruntă cu o criză economică profundă
Germania, adesea considerată motorul economic al Europei, se află într-o situație alarmantă, cu economia în recesiune de doi ani, un fenomen nemaivăzut în ultimele două decenii. Războiul din Ucraina și protecționismul în creștere influențează profund comerțul global, afectând modelul de export pe care se baza economia germană.
Ministrul economiei, Robert Habeck, a recunoscut că „provocările sunt mai adânci și mai mari decât a fost recunoscut în dezbaterile politice recente”. Aceasta reflectă o realitate incomodă pentru politicienii din Berlin, care se confruntă cu lipsa instrumentelor necesare pentru a gestiona această criză economică.
Situatia devine și mai complicată pe fondul instabilității politice interne, cu un guvern incapabil să acționeze eficient, după colapsul coaliției tripartite aflate la putere. Negocierile pentru formarea unui nou guvern ar putea dura luni de zile, afectând în continuare capacitatea de reacție a țării la provocările economice.
Economistul-șef CER, Sander Tordoir, a subliniat că „Germania trage în jos rezultatele economice ale zonei euro”, înregistrând una dintre cele mai lente creșteri economice, în ciuda faptului că este cea mai mare economie din Uniunea Europeană. Teama de dezindustrializare forțează Germania să se concentreze asupra problemelor interne, în loc să găsească soluții pentru întreaga Europă.
Impactul crizei Volkswagen
Criza Volkswagen este văzută ca un semn al problemelor mai largi cu care se confruntă economia germană, fiind doar „vârful icebergului”. Problemele din sectorul auto reflectă dificultățile cu care se confruntă întreaga industrie germană, care trebuie să se reinventeze pentru a face față noilor provocări economice și geopolitice.