Ingineria tarifelor: Modificări strategice pentru evitarea taxelor vamale
În contextul tarifelor impuse de președintele american Donald Trump, tot mai multe companii apelează la „ingineria tarifelor”, o metodă legală prin care produsele sunt ajustate pentru a se încadra în categorii vamale mai favorabile. Această practică a fost evidențiată de CNBC și relatată de News.ro.
De exemplu, brandul Converse a început să adauge material de tip pâslă pe talpa pantofilor All Stars, astfel încât aceștia să fie clasificați ca papuci, ceea ce duce la o reducere semnificativă a taxelor. Columbia Sportswear a modificat tricourile de damă prin adăugarea buzunarelor cu fermoar pentru a beneficia de taxe vamale mai mici.
Un alt exemplu notabil este Snuggie, păturica cu mâneci, care a reușit să reducă taxele cu aproape 50% după ce a obținut, în instanță, clasificarea ca pătură și nu ca articol vestimentar. În unele cazuri, modificările sunt minime, dar extrem de eficiente; de exemplu, o firmă a adăugat zirconia pe insigne pentru a le clasifica drept bijuterii, evitând astfel o taxă de 14%. Un alt producător de hanorace a înlocuit materialele sintetice cu bumbac pentru a economisi 15% din taxe.
Cu toate acestea, granița dintre „optimizare legală” și fraudă este una delicată. Ford Motor a fost acuzată că importa furgonete Transit Connect ca vehicule pentru pasageri, doar pentru a le transforma ulterior în vehicule comerciale, astfel ocolind tariful de 25%. Departamentul de Justiție a catalogat această practică drept „un artificiu”.
În sectoare reglementate strict, cum ar fi industria auto, aeronautică sau dispozitive medicale, modificările sunt mai complexe, necesitând validări și certificări care pot dura până la doi ani. Deși riscantă, „ingineria tarifelor” rămâne una dintre cele mai eficiente metode prin care companiile pot reduce costurile de import în fața unei politici comerciale tot mai restrictive.