Ingineria tarifelor – o soluție pentru companii
În contextul noilor tarife impuse de administrația americană, tot mai multe companii adoptă strategii de „inginerie a tarifelor”. Acest proces legal implică modificarea produselor pentru a se încadra în categorii vamale mai favorabile, astfel reducând semnificativ taxele.
Exemple de modificări strategice
Un exemplu elocvent este producătorul Converse, care a început să adauge material de tip pâslă pe talpa pantofilor All Stars. Această modificare îi permite să fie clasificați drept papuci, nu pantofi sport, ceea ce duce la o scădere a impozitelor vamale.
Columbia Sportswear a aplicat o tactică similară, adăugând buzunare cu fermoar la tricourile de damă pentru a se încadra într-o categorie vamală cu taxe mai mici. De asemenea, cazul Snuggie, păturica cu mâneci, demonstrează cum o decizie judecătorească a redus taxele cu aproape 50% prin clasificarea produsului ca pătură.
Chiar și modificările minore pot avea un impact semnificativ. O companie a inclus zirconia pe insigne pentru a le clasifica drept bijuterii, evitând astfel o taxă de 14%. Un alt producător de hanorace a înlocuit materialele sintetice cu bumbac, economisind 15% din taxe.
Provocări și riscuri
Deși această practică poate aduce economii considerabile, linia dintre optimizarea legală și fraudă este uneori foarte subțire. Ford Motor, de exemplu, a fost acuzată de autoritățile americane că a importat furgonete Transit Connect ca vehicule pentru pasageri, transformându-le ulterior în vehicule comerciale pentru a ocoli tariful de 25%, ceea ce a fost considerat un „artificiu” de către Departamentul de Justiție.
În industriile cu reglementări stricte, precum auto, aeronautică sau dispozitive medicale, modificările sunt mai complexe și necesită validări și certificări care pot dura până la doi ani. Cu toate acestea, „ingineria tarifelor” rămâne una dintre cele mai eficiente metode prin care companiile pot reduce costurile de import în fața unei politici comerciale tot mai riguroase.