Cum a pierdut România controlul pieței ucrainene de benzină
România a fost, în 2024, cel mai important furnizor de benzină al Ucrainei pentru al treilea an consecutiv, OMV Petrom continuând să fie principala sursă de alimentare a Kievului, cu o pondere de peste 35% în totalul importurilor. Totuși, livrările către piața ucraineană au început să scadă semnificativ, România coborând pe locul al treilea în clasamentul furnizorilor în luna mai, fiind depășită nu doar de Lituania, dar și de Polonia.
Conform datelor analizate de Profit.ro, exporturile de benzină ale OMV Petrom au scăzut cu 20% în luna mai, iar în total, Ucraina a importat din România 19,9 mii tone de benzină, în scădere cu 17% față de luna precedentă. În contrast, Polonia a stabilit un record lunar de livrări către Ucraina, ajungând la 23,6 mii tone, ceea ce reprezintă o creștere de 33% comparativ cu aprilie.
O analiză a grupului de consultanță ucraineană A-95 sugerează că această tendință de scădere a livrărilor din România se va accentua în cursul acestui an. De asemenea, prețurile benzinei importate din Lituania și Germania au devenit mai competitive, fiind cu 34-46 de dolari mai ieftine decât cele românești, în ciuda reducerii marjelor de profit de către OMV Petrom.
În concluzie, situația actuală indică o pierdere a controlului României asupra pieței ucrainene de benzină, pe fondul unei competiții crescute și a scăderii livrărilor autohtone.
România pierde controlul pe piața ucrainene de benzină
Recent, România a pierdut statutul de cel mai mare furnizor de benzină al Ucrainei, fiind depășită de Lituania. PNK Orlen, grup polonez, a livrat 63,2 mii de tone de benzină către Ucraina, ceea ce reprezintă cel mai mare volum lunar de export din ultimele 10 ani. Această livrare a acoperit 61% din importurile totale de benzină ale Ucrainei.
Pe de altă parte, OMV Petrom a raportat o scădere cu 15% a vânzărilor angro de produse rafinate în primul trimestru al acestui an, ca urmare a diminuării exporturilor către Ucraina. Această scădere a avut loc în contextul în care România, care a dominat anterior acest segment, nu a mai reușit să își mențină cotele de piață în fața competiției.
CEO-ul OMV Petrom, Christina Verchere, a menționat că, deși compania a fost întotdeauna un exportator, recent alți jucători au intrat pe piața ucraineană, profitând de proximitatea geografică. De asemenea, OMV Petrom a început transportul rutier de benzină către Ucraina dintr-un terminal renovat din București, după ce anterior exporturile erau realizate exclusiv pe cale feroviară.