Blue Air a Intrat în Faliment
Compania aeriană low-cost Blue Air, deținută acum de stat, a intrat oficial în faliment. Instanța a dispus deschiderea procedurii falimentului pentru Blue Air Aviation, ca urmare a imposibilității de a atrage un investitor, în ciuda eforturilor depuse de conducerea companiei și de acționarul său majoritar, statul român.
Conform lui Radu Tudor, Senior Partner Infinexa și lichidator judiciar Blue Air, falimentul reprezintă cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor și maximizează șansele de recuperare a datoriilor. În această perioadă, reprezentanții Blue Air au purtat discuții cu potențiali investitori strategici, însă nu s-a reușit identificarea unui aport de capital care să permită implementarea planului de reorganizare.
Adunarea Generală a Creditorilor Blue Air a aprobat propunerea administratorului judiciar de a declara falimentul companiei, considerând că aceasta este cea mai optimă soluție pentru protejarea intereselor tuturor părților implicate. Falimentul va permite valorificarea activelor companiei și acoperirea creanțelor salariale și bugetare, asigurând o distribuire corectă a fondurilor obținute către creditorii îndreptățiți.
Blue Air a intrat în insolvență pe 22 martie 2023, iar compania este deținută de stat după ce a fost executată garanția pentru ajutorul de stat primit în timpul pandemiei. Comisia Europeană a concluzionat că planul de restructurare al Blue Air nu a reușit să restabilească viabilitatea pe termen lung, iar România trebuie să recupereze un ajutor de stat considerat ilegal, în valoare de aproximativ 33,84 milioane de euro.
Blue Air intră în faliment
Compania aeriană Blue Air a fost declarată în faliment, iar Ministerul Finanțelor din România va iniția procedura de executare silită împotriva acesteia. Momentan, Blue Air este sub controlul statului român.
Încă din 2019, Blue Air s-a confruntat cu dificultăți financiare. În urma pandemiei de coronavirus, în august 2020, Comisia Europeană a aprobat două măsuri de ajutor pentru companie: o garanție publică de aproximativ 28 de milioane de euro pentru a acoperi daunele cauzate de pandemie și o garanție de 33,84 milioane de euro pentru un împrumut de salvare, destinat să asigure lichiditățile necesare în următoarele luni.
România s-a angajat să prezinte Comisiei un plan de lichidare sau un plan de restructurare a Blue Air, dacă garanția publică aferentă împrumutului nu ar fi fost anulată după șase luni. În aprilie 2021, a fost comunicat un plan de restructurare, care a fost actualizat de mai multe ori. Totuși, în noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat 75% din participația companiei, după ce Blue Air și-a suspendat activitatea în septembrie 2022.
După o investigație detaliată inițiată în aprilie 2023, Comisia Europeană a concluzionat că planul de restructurare al Blue Air nu este fezabil și nu poate restabili viabilitatea pe termen lung a companiei. Această concluzie a fost susținută de incapacitatea Blue Air de a-și menține activitatea și de cererea sa de deschidere a procedurii de insolvență din martie 2023. Planul de restructurare nu a fost actualizat în urma încetării activității sau a investigației.
Conform normelor UE privind ajutoarele de stat, România trebuie acum să recupereze de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de 33,84 milioane de euro, plus dobânda aferentă, având în vedere că sprijinul acordat nu a fost susținut de un plan viabil de restructurare.
Blue Air intră în faliment
Decizia de faliment a companiei aeriene Blue Air a fost confirmată în urma unei investigații care a arătat că planul de restructurare și măsurile adoptate de aceasta nu respectă normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat. Margrethe Vestager, vicepreședintele executiv responsabil cu politica în domeniul concurenței, a subliniat necesitatea ca România să recupereze ajutoarele acordate, pentru a restabili concurența pe piața serviciilor de transport aerian din țară.