Hot News
Atenție, angajatori! Urgență: REVISAL se închide pe 1 ianuarie 2026 – Asigurați-vă că vă înregistrați în REGES Online până la sfârșitul anului
Conducător auto depistat sub influența alcoolului în Siminoc, Constanța. Descoperă nivelul alcoolemiei
Tulcea în alertă: poliția deschide focul lângă o bază militară, patru tineri reținuți
Ministerul Educației respinge zvonurile privind majorarea normelor didactice: „Nu se discută despre noi măsuri fiscale sau bugetare”
Maria Corina Machado, absentă la ceremonia de decernare a Premiului Nobel pentru Pace de la Oslo
CONTACT
GazetaUrbana.ro
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Citind: GRAFIC România depășește Polonia pe piețele UE de transport?
Distribuie
Caută
Font +/-Aa
GazetaUrbana.roGazetaUrbana.ro
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Caută
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Urmați-ne
© 2024 gazetaurbana.ro
GazetaUrbana.ro > Economic > GRAFIC România depășește Polonia pe piețele UE de transport?
Economic

GRAFIC România depășește Polonia pe piețele UE de transport?

Data: 15 iulie 2025 - 06:07
Zaharia Stancu 293
Distribuie
grafic romania devanseaza polonia pe pietele ue de transport 6875d3aa44670

Sursa foto: Google Images

România depășește Polonia pe piețele UE de transport

România a fost, în trecut, un exemplu de succes în domeniul transporturilor, reușind să câștige cotă de piață pe piețele din Occident. Totuși, situația actuală este mai complexă, transportatorii români continuând să joace un rol important în transportul rutier european, în ciuda încetinirii economiei interne. Un raport recent, „Transport in Europe. Trends. Data. Analysis”, arată că România nu a înregistrat o creștere semnificativă a ofertei de transport de marfă pe bursa Trans.eu între februarie și aprilie 2025, cererea de transport către și dinspre țară menținându-se relativ stabilă.

În comparație, ruta Polonia-România a experimentat o scădere a numărului de oferte de transport de marfă în fiecare dintre cele trei luni analizate, cu reducerea de -6%, -5% și -10% m/m, semn că activitatea comercială s-a diminuat. De asemenea, în direcția opusă (România → Polonia), oferta a variat, înregistrând o creștere semnificativă în martie (+21%), urmată de o scădere drastică în aprilie (-23%). Aceste fluctuații sugerează o dinamică mixtă pentru România, spre deosebire de statele din Europa de Vest, unde majoritatea piețelor au avut o tendință ascendentă.

Starea sectorului transporturilor este strâns legată de economia națională, care a stagnat în primul trimestru din 2025, cu o creștere anuală de doar 1% în 2024. Previziunile economiștilor pentru 2025 sunt pesimiste, cu estimări de creștere de aproximativ 1,2-1,4%, iar o accelerare este anticipată abia în 2026.

În pofida acestor provocări, companiile românești de transport reușesc să se mențină relativ bine comparativ cu alte industrii din Europa, bazându-se pe expansiunea pe piețele externe și operând pe rutele internaționale, în special cele din nordul și sudul Europei. Potrivit Annei Majowicz, președinta PITD, experiența acumulată și poziția stabilă pe piața UE oferă transportatorilor români o bază solidă pentru a face față perioadelor dificile și pentru a se adapta rapid atunci când condițiile economice devin favorabile.

România vs. Polonia pe piețele UE de transport

România reușește să devanseze Polonia pe piețele de transport din Uniunea Europeană, datorită costurilor scăzute ale forței de muncă, care sunt aproximativ jumătate din cele poloneze. Aceasta se traduce prin costuri globale cu aproximativ 20% mai mici pentru serviciile de transport de marfă, permițând astfel companiilor românești să ofere tarife competitive.

În ultimul an, retragerea unor transportatori polonezi de pe piețele vestice, cauzată de creșterea costurilor și a reglementărilor din cadrul pachetului de mobilitate, a fost o oportunitate pentru transportatorii românești și din alte țări cu costuri mai mici. Conform raportului PITD, pe multe piețe asistăm la un exod al companiilor poloneze, fiind înlocuite de firme românești, care dispun de flote mari și șoferi disponibili pentru a călători în întreaga UE.

Expansiunea companiilor românești este vizibilă în statistici. Înainte de pandemie, transportatorii români erau printre liderii UE în activitatea de transport internațional, cu un procent ridicat al transporturilor efectuate în afara României. De exemplu, camioanele românești sunt frecvent întâlnite în transporturile dintre Franța și Spania sau Italia, evidențiind strategia acestor companii de a deschide baze în Europa de Vest.

Cu toate acestea, provocările nu lipsesc. Criza fiscală a statului, inflația în creștere și reglementările Pachetului Mobilitate reprezintă obstacole semnificative pentru sectorul transporturilor din România. Aceste factori ar putea afecta avantajul de cost al transportatorilor români, punând presiune asupra competitivității acestora pe piețele europene.

România devansează Polonia pe piețele UE de transport?

Conform analizelor recente, perspectivele pentru transportatorii români rămân relativ bune, în ciuda dificultăților economice interne. Companiile românești, adesea cu capital occidental, își adaptează strategia, înființând filiale în țările în care efectuează transporturi pentru a evita restricțiile și dublându-și personalul de șoferi pentru a realiza curse rapide.

Lanțurile globale de aprovizionare caută soluții mai accesibile, iar România, cu un sector de producție competitiv, poate beneficia de o cerere crescută de transport, în special pentru produsele fabricate local, cum ar fi automobilele Dacia și Ford. Aceasta ar putea stimula transporturile către și dinspre România, mai ales în contextul schimbării rutelor comerciale din cauza conflictului din Ucraina, care a redus tranzitul prin anumite țări est-europene.

Portul Constanța a început să gestioneze volume record de cereale ucrainene, ceea ce a dus la un trafic crescut de camioane în România. De asemenea, țara devine o importantă placă turnantă pentru mărfurile din Turcia și Asia, facilitând intrarea acestora în Uniunea Europeană prin intermediul camioanelor turcești, georgiene sau azere.

Sectorul românesc al transportului rutier se află într-o poziție competitivă pe piața europeană datorită costurilor scăzute și flotei mari. Totuși, este afectat de recesiunea economică internă și de noile reglementări. Sprijinul de stat și stabilizarea macroeconomică vor fi esențiale pentru a menține competitivitatea, iar industria speră ca reglementările stricte să fie relaxate după alegerile europarlamentare din 2024.

Distribuie acest articol
Facebook Twitter E-mail Imprimare
Articolul precedent vor primi rechizite elevii constanteni la inceputul anului scolar 2025 2026 ce transmite primaria 6875c9339b98a Vor primi elevii constănțeni rechizite la începutul anului școlar 2025 – 2026? Ce informații oferă Primăria?
Articolul următor foto unul dintre cele mai mari magazine din romania parasit de ca va fi preluat de un brand cu preturi mici 6875d3b8870fb Unul dintre cele mai mari magazine din România, părăsit de C&A, va fi preluat de un brand cu prețuri accesibile.
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele

Știri
de la 1 ianuarie 2026 platforma revisal nu va mai fi operationala angajatorii sunt invitati sa finalizeze inrolarea in reges online pana la sfarsitul acestui an 693957b43e424

Atenție, angajatori! Urgență: REVISAL se închide pe 1 ianuarie 2026 – Asigurați-vă că vă înregistrați în REGES Online până la sfârșitul anului

10 decembrie 2025 216
sofer prins beat la volan in localitatea siminoc judetul constanta vezi ce alcoolemie avea 693957b0bedc9

Conducător auto depistat sub influența alcoolului în Siminoc, Constanța. Descoperă nivelul alcoolemiei

10 decembrie 2025 168
politistii din tulcea au tras cu arma langa o unitate militara patru tineri au fost dusi in arest 6939540ca5408

Tulcea în alertă: poliția deschide focul lângă o bază militară, patru tineri reținuți

10 decembrie 2025 169
ministerul educatiei a negat cresterea normei didactice nu exista discutii privind noi masuri fiscal bugetare 693952757abc0

Ministerul Educației respinge zvonurile privind majorarea normelor didactice: „Nu se discută despre noi măsuri fiscale sau bugetare”

10 decembrie 2025 216
maria corina machado nu va putea primi personal premiul nobel pentru pace la ceremonia de la oslo 69394ef33da61

Maria Corina Machado, absentă la ceremonia de decernare a Premiului Nobel pentru Pace de la Oslo

10 decembrie 2025 332
gala brazilor de craciun sansa sportivilor constanteni pentru o noua pista de atletism 69394dbf4a1d0

Sărbătoarea Brazilor de Crăciun: oportunitatea sportivilor din Constanța pentru o pistă de atletism modernă

10 decembrie 2025 189

Te-ar putea interesa și...

polonia descopera ceea ce spune ca ar putea fi interferente electorale finantate din strainatate 6824b4e85efd4
Economic

Polonia investighează posibile interferențe electorale finanțate din străinătate

14 mai 2025 192
consiliul concurentei a efectuat inspectii la mai multi distribuitori de seminte de cultura si produse pentru protectia culturilor 689b159e290e3
Economic

Consiliul Concurenței a realizat inspecții la mai mulți distribuitori de semințe de cultură și produse pentru protecția plantelor.

12 august 2025 367
astazi profit ro piata de capital forum cu autoritatile decidente si ceo redutabili 684a60399b9c4
Economic

ASTĂZI Profit.ro – Piața de Capital, cu autoritățile decidente și CEO-uri redutabili

12 iunie 2025 202
ultima ora plafonul maxim pentru plata cass sanatate la venituri din activitati independente creste la 90 de salarii minime de la 60 proiect 689df0d85d792
Economic

Plafonul maxim pentru plata CASS (sănătate) la venituri din activități independente crește la 90 de salarii minime, de la 60 – proiect, ULTIMA ORĂ

14 august 2025 257
gazetaurbană

GazetaUrbana.ro este sursa ta de încredere pentru știri relevante și actualizate.

FACEBOOK
Twitter
YOUTUBE
Fii mereu la curent cu ce este important – GazetaUrbana.ro îți oferă știri clare și concise, adaptate ritmului tău de viață.
  • © 2024 gazetaurbana.ro
  • Contact
  • Politica de confidenţialitate
Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?