România investește în Portul Giurgiulești
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (APM), controlată de statul român prin Ministerul Transporturilor, a depus o ofertă angajantă de achiziție, în valoare de circa 62 milioane dolari, pentru cumpărarea ICS Danube Logistics, operatorul Portului Giurgiulești din Republica Moldova. Informația a fost confirmată de datele analizate de Profit.ro.
Pe lângă suma de 62 milioane dolari, APM s-a angajat să efectueze ulterior investiții de minimum 28 milioane de dolari în Portul Giurgiulești. Consiliul pentru Examinarea Investițiilor de Importanță pentru Securitatea Statului de la Chișinău a aprobat investiția APM, considerând-o conformă cu cerințele de securitate națională.
În prezent, părțile sunt în negocieri, iar dacă APM va câștiga licitația, prețul de cumpărare convenit va fi achitat cel mai devreme la 31 decembrie 2025.
Contestații legale din partea Fondului Proprietatea
Fondul Proprietatea, acționar minoritar al Portului Constanța, a solicitat în justiția românească anularea hotărârii din 19 iunie a AGA APM, prin care a fost aprobată oferta de achiziție. Procesul este în desfășurare, fără un termen stabilit de judecată. FP a cerut și suspendarea efectelor hotărârii AGA, însă această solicitare a fost respinsă de instanță, care a considerat că nu au fost dovedite urgența și paguba iminentă.
FP a argumentat că valoarea de 62 milioane USD este bazată pe un scenariu optimist furnizat de conducerea ICS Danube Logistics, fără ajustări semnificative sau o opinie de la consultantul PWC asupra fezabilității planului de afaceri.
România investește în Portul Giurgiulești din Republica Moldova
România, prin intermediul Portului Constanța, a decis să investească în achiziția Portului Giurgiulești din Republica Moldova, însă acest demers a fost contestat de Fondul Proprietatea (FP) în instanță. FP a argumentat că prețul ofertei angajante a fost supraevaluat și că nu au fost prezentate analize concrete care să susțină oportunitatea strategică a achiziției.
Documentele procesului subliniază că FP consideră că argumentele privind beneficiile investiției nu au fost întărite de o analiză adecvată și că oferta se bazează pe estimări optimiste, având în vedere scăderile recente ale volumelor de marfă procesate. De asemenea, FP a susținut că finanțarea achiziției reprezintă un ajutor de stat ilegal, realizat printr-o majorare de capital social.
În răspunsul său, Autoritatea Portuară Maritimă (APM) a afirmat că oferta angajantă a rezultat în urma unor negocieri intense și că achiziția Portului Giurgiulești va aduce beneficii semnificative, inclusiv un profit mai mare și dividende mai mari pentru acționari. APM a subliniat că această investiție este mai profitabilă decât alte opțiuni disponibile pe piață în acest moment.
Guvernul României a inițiat demersuri pentru capitalizarea companiei APM în vederea acestui proiect, dar și pentru alte investiții viitoare în infrastructura duală, destinată atât transportului civil, cât și celui militar.
România investește în Portul Giurgiulești din Republica Moldova
Recent, s-a anunțat că România a oferit o sumă semnificativă de bani, prin intermediul Portului Constanța, pentru achiziționarea Portului Giurgiulești din Republica Moldova. Cu toate acestea, Fondul Proprietatea (FP) a contestat această tranzacție în instanță, argumentând că există riscuri considerabile asociate cu achiziția.
Obiecțiile Fondului Proprietatea
FP a subliniat că eventualele probleme legate de achiziționarea operatorului Portului Giurgiulești includ expirarea dreptului de administrare asupra portului în 2030, precum și riscuri legate de sechestrul asupra acțiunilor BERD și litigii în curs. De asemenea, FP a menționat că cele 25 de clădiri ale operatorului sunt sub sechestru, iar depozitarea necorespunzătoare a sedimentelor ar putea genera riscuri pentru mediu.
Răspunsul APM
În replică, APM a asigurat că toate riscurile indicate de FP au fost luate în considerare în cadrul ofertei angajante. Compania românească a precizat că unele probleme, cum ar fi soluționarea favorabilă a litigiilor, au fost incluse ca condiții prealabile pentru finalizarea tranzacției. De asemenea, s-a convenit că, în cazul în care anumite riscuri se materializează, vor fi reținute sume din prețul stabilit.
Aspecte legale și de mediu
APM a adăugat că legea moldoveană prevede un regim de zonă liberă până în 2030, iar viitorul acestuia rămâne incert în contextul integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană. Riscurile legate de protecția mediului, identificate de PricewaterhouseCoopers, au fost de asemenea integrate în ajustările de preț, astfel încât toate obligațiile și posibilele amenzi au fost codificate și excluse din prețul final al tranzacției.
Câți bani a investit România pentru Portul Giurgiulești
România, prin intermediul Portului Constanța, a decis să investească o sumă considerabilă pentru achiziția Portului Giurgiulești din Republica Moldova. Această acțiune a stârnit controverse, iar Fondul Proprietatea a contestat demersul în instanță.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a explicat că, în cadrul contractului, se prevăd condiții specifice de plată. Astfel, o parte din sumă va fi plătită inițial, iar o altă parte va fi reținută, urmând a fi achitată doar în momentul în care toate condițiile stabilite vor fi îndeplinite.