Mii de mașini blocate în portul Anvers-Bruges
Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai mari hub-uri de transport auto din lume, s-a transformat într-o imensă parcare auto, având mii de automobile, camionete, camioane și utilaje grele destinate exportului către SUA rămase pe loc.
Această situație apare pe fondul noilor tarife comerciale impuse de președintele american Donald Trump, care au dus la o scădere semnificativă a exporturilor de autoturisme și camionete noi către SUA, cu 15,9% în primele șase luni ale anului 2025 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Exporturile de camioane și utilaje grele au fost afectate și ele, înregistrând o scădere de 31,5%. Aceste echipamente, care pot depăși prețul de 100.000 de dolari, au devenit neprofitabile pentru transport datorită tarifelor ridicate de 25% impuse de SUA.
Portul a reușit să transporte peste 3 milioane de vehicule la nivel global în 2024, dar oficialii portului au avertizat că perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte, depinzând de posibilitatea încheierii unui acord comercial între SUA și UE.
Sunt semne că tot mai multe automobile chineze sunt depozitate în port, ceea ce poate indica o redirecționare a fluxurilor comerciale în contextul tensiunilor comerciale dintre Beijing și Washington.
În plus, problemele din Marea Roșie și dimensiunile crescânde ale navelor din flota globală au dus la întârzieri în descărcarea containerelor, media de staționare crescând la opt zile, față de cinci în mod normal.
Mii de mașini blocate în porturile UE
Portul Anvers-Bruges a devenit o imensă parcare auto, cu mii de mașini blocate. Această situație complicată indică o criză de logistică la nivelul porturilor europene.
De asemenea, se observă o creștere a activităților de livrare din partea exportatorilor americani, care își grăbesc livrările în anticiparea unor posibile măsuri de retorsiune din partea Uniunii Europene.
În prima jumătate a anului, volumul importurilor din Statele Unite a înregistrat o creștere semnificativă de 17%, în special datorită livrărilor mai mari de gaze naturale lichefiate.