Clarificări despre Programul Rabla 2025
Fostul ministru al Mediului, Mircea Fechet, a confirmat că Programul Rabla nu este blocat sau anulat, contrar zvonurilor neoficiale care circulă în cadrul Ministerului Mediului și printre companiile auto din România. El subliniază că nu există niciun act normativ care să oprească implementarea programului.
Fechet a explicat că Guvernul trebuie să respecte Hotărârea de Guvern 407 din 2025, care reglementează acest program, sau să o abroge dacă dorește să îl anuleze. În mesajul său, el a subliniat că, în prezent, niciun program al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) nu este blocat, ceea ce înseamnă că nu poate fi deblocat sau salvat.
De asemenea, el a menționat că Programul Rabla are o alocare de 1,43 miliarde de lei pentru anul 2025, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 407 din 25 aprilie 2025, care are toate avizele necesare, inclusiv cel favorabil al Ministerului Finanțelor. Ordinul de ministru nr. 1.231, care detaliază funcționarea programului și sumele alocate, este de asemenea în vigoare și nu a fost modificat sau anulat.
Mircea Fechet a propus reluarea consultărilor între producători, asociații și autorități pentru a asigura funcționarea optimă a programului.
Ce se întâmplă cu Rabla 2025: Răspunsul fostului ministru al Mediului
Fostul ministru al Mediului, Mircea Fechet, a subliniat necesitatea unui dialog constructiv între autorități și asociațiile producătorilor și comercianților auto, în contextul continuării programului Rabla. El a evidențiat importanța acestui program pentru economia României, subliniind că deciziile luate trebuie să sprijine susținerea locurilor de muncă și fiscalizarea unui sistem integrat.
Fechet a explicat că finanțarea programului Rabla provine din vânzarea certificatelor verzi, specificând că acești bani nu pot fi utilizați în alte domenii decât cele legate de mediu. „Programul Rabla e finanțat din sumele obținute prin scoaterea la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, atribuite României la nivelul Uniunii Europene”, a afirmat el, subliniind obiectivul ambițios de reducere a emisiilor cu 62% până în 2030.
În ceea ce privește posibilele implicații ale unei opriri sau reduceri a bugetului, Fechet a prezentat trei categorii de argumente: de mediu, fiscale și socio-economice. El a menționat că programul Rabla 2025 a fost gândit cu garanții stricte pentru livrarea autovehiculelor, iar industria și beneficiarii s-au adaptat acestor condiții. În concluzie, Fechet a subliniat importanța respectării contractului nescris între stat, industrie și cetățeni, bazat pe reguli stabilite de stat, fără obiecții din partea formațiunilor politice.