Programul Rabla sub Incertitudine
Cel mai mare program de subvenționare a achiziției de mașini electrice și hibride din România, Programul Rabla, se confruntă cu o mare incertitudine, în ciuda declarațiilor recente ale ministrei Mediului, Diana Buzoianu. Deși s-au făcut anumite declarații, ministerul nu a oferit o direcție clară privind viitorul acestui program.
Bugetul și Sesiunile de Finanțare
Programul a prevăzut trei sesiuni de depunere a dosarelor de finanțare, însă până în prezent, sesiunea „Rabla Auto Privați” a generat un interes semnificativ, cu peste 4.595 de dosare depuse pentru achiziția de autovehicule electrice și PHEV. Sesiunea are termen de derulare până pe 27 noiembrie 2025, însă bugetul pentru vehiculele cu motoare termice, inclusiv GPL și hibride, a fost deja epuizat.
Pe 4 iunie, a fost lansată și sesiunea „Rabla Auto Publici”, dar fondurile alocate s-au epuizat în aceeași zi, cu 166 de dosare pentru mașini electrice și 533 pentru vehicule termice depuse.
Întrebările Rămase Fără Răspuns
Profit.ro a adresat Ministerului Mediului o serie de întrebări pentru a clarifica situația Programului Rabla, având în vedere impactul semnificativ asupra industriei auto din România. Printre întrebările esențiale se numără deciziile guvernului privind cele trei segmente ale programului (persoane juridice, persoane fizice, UAT-uri) și clarificarea situației pentru companiile care au plătit deja avansuri pentru mașinile comandate.
Poziția Ministrului
Diana Buzoianu a declarat că ministerul descurajează importul de vehicule poluante în scopul obținerii de subvenții, subliniind astfel o orientare clară spre susținerea achizițiilor de vehicule ecologice. Această poziție vine într-un moment în care Programul Rabla se află în impas, iar clarificările sunt mai necesare ca niciodată.
Incertitudini în Programul Rabla și declarațiile ministrei Buzoianu
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a anunțat că Programul Rabla pentru persoane fizice va continua, având o alocare de 200 milioane lei pentru anul 2025. Totuși, programul este în prezent suspendat și va fi inclus în pachetul 2 de măsuri fiscale, care a fost amânat pentru luna august.
În ceea ce privește voucherele pentru mașinile electrice, se preconizează o reducere a valorii acestora față de anii anteriori. De asemenea, ministerul nu a oferit detalii clare despre menținerea ambelor segmente de finanțare pentru mașini electrice/PHEV și cele cu combustie, lăsând loc de speculații.
Buzoianu a subliniat că obiectivul principal al ministerului este sprijinirea tranziției verzi și reducerea emisiilor de gaze poluante, descurajând importul de vehicule poluante pentru obținerea subvențiilor. Cu toate acestea, răspunsurile oferite de oficiali au fost vagi, fără a clarifica detalii importante pentru cetățeni și companii.
În concluzie, deși Programul Rabla va continua, incertitudinile persistă în privința detaliilor de implementare și a valorilor tichetelor, iar deciziile finale așteaptă finalizarea măsurilor fiscale în discuție.
Incertitudine în Programul Rabla: Poziția ministrei Buzoianu
Programul Rabla pentru persoane fizice a fost anulat cu 24 de ore înainte de start, iar ministrul Buzoianu a adus noi clarificări în legătură cu viitorul acestuia. În ultimele sale declarații, ea a subliniat că se descurajează importul de vehicule poluante în scopul obținerii de subvenții.
Conform informațiilor recente, bugetul pentru Programul Rabla va fi redus, iar sesiunea pentru persoane fizice va continua, însă cu o micșorare a valorii tichetului pentru vehiculele electrice. Această situație a generat o incertitudine semnificativă în industria auto, afectând atât fabricile Dacia și Ford, cât și dealerii auto care au investit în stocuri pe baza finanțării prevăzute de program.
În prezent, estimările sugerează că aproximativ un miliard de euro sunt blocați în stocuri de automobile, iar reluarea Programului Rabla pentru persoane juridice devine esențială pentru a evita o criză majoră în sectorul auto.