Critica prelungirii plafonării adaosului comercial la alimente
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a exprimat critici față de decizia Guvernului de a prelungi plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază pentru încă șase luni, printr-o ordonanță de urgență. Acesta a subliniat două probleme majore: legalitatea măsurii și impactul asupra pieței.
Chirițoiu a explicat că, din punct de vedere legal, o astfel de măsură ar trebui să fie temporară, iar prelungirea repetată ridică întrebări privind caracterul său temporar. În plus, el a menționat că măsurile de plafonare distorsionează piața, având efecte limitate pe termen lung. „Dacă le prelungesc, undeva piața se adaptează și eficacitatea lor scade”, a adăugat el.
Șeful Consiliului Concurenței a evidențiat că, în trecut, companiile s-au adaptat la plafonare prin creșterea prețurilor la alte produse, cum ar fi carnea de porc și detergenții. Chirițoiu a recomandat Guvernului să dezvolte un plan B pentru perioada de după expirarea plafonării, sugerând că ar trebui să se revină la acorduri voluntare, așa cum au existat înainte de implementarea plafonării adaosului comercial.
„Recomandarea noastră către Guvern este să ne gândim din timp la alternative, pentru a evita o nouă criză”, a concluzionat Chirițoiu, subliniind că inflația, cauzată de deficitul bugetar excesiv, rămâne principala problemă a prețurilor mari în România.
Critica șefului Concurenței privind prelungirea plafonării adaosului comercial
Șeful Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a exprimat critici față de decizia Guvernului de a prelungi plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază. Acesta a subliniat că măsura ar putea crea false așteptări în rândul populației, menționând că „dacă își imaginează cineva că printr-o plafonare a unui produs sau altul rezolvi problema inflației în România, se înșală”.
Guvernul a decis, în urma unei ședințe de joi, să extindă plafonarea adaosului comercial pentru o perioadă de șase luni, până la 31 martie 2026. Chirițoiu a propus, în schimb, să se elaboreze un „plan B” pentru a evita o eventuală criză economică.