De ce ouăle dispar din magazine: fermierii preferă exportul pentru profituri mai mari
Rafturile cu ouă devin din ce în ce mai goale în multe magazine din România, iar fermierii aleg să exporte produsele din cauza profitului mai mare. Aproximativ 40% din producția internă de ouă este direcționată către țări precum Germania și Franța, care au fost afectate de gripa aviară, dar și către Statele Unite.
În ultimele săptămâni, s-a observat o golire a rafturilor cu ouă românești, cu puține sortimente disponibile. Motivul principal este exportul masiv de ouă românești pe piețele europene și nord-americane, unde prețurile mai mari atrag producătorii români. În 2024, România a exportat 33.000 de tone de ouă, iar pe primele opt luni ale acestui an, această cifră a fost depășită, ajungând la 35.000 de tone.
Piața ouălor din România s-a dezvoltat exponențial în ultimul deceniu, cu exporturi crescute de peste cinci ori. Principalele piețe europene pentru ouăle românești sunt Italia și Germania. Prețul unui ou la poarta fermei este de 0,60 lei, ajungând în magazine până la un leu, în timp ce oul bio costă puțin mai mult.
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a declarat că nu anticipează o criză a acestui produs. El a menționat că există informații despre anumite tensiuni în lanțul de aprovizionare, care au dus la sincope în acoperirea permanentă a magazinelor. Aceste tensiuni sunt cauzate, pe de o parte, de caracterul sezonier al produsului și, pe de altă parte, de oportunitățile suplimentare create de deficitul de pe anumite piețe din Europa de Vest, cauzat de gripa aviară. Bădescu a asigurat consumatorii că situațiile menționate vor fi remediate cât mai curând.