Peste 40% dintre magazine dispun de case de plată automate
Marile lanțuri de retail au investit, în ultimii aproape cinci ani, atât în extinderea rețelei de magazine, cât și în dotarea acestora cu case self-service. Valoarea totală a investițiilor pentru astfel de dotări depășește 350 de milioane de lei, aproape o treime din această sumă fiind consemnată în 2024, conform unui raport al Consiliului Concurenței.
„În perioada 2020-2025 (semestrul 1), marile lanțuri de retail au investit atât în extinderea rețelei de magazine (+30%), cât și în dotarea acestora cu unități self-service (+379%). În aceste condiții, în perioada analizată, procentul magazinelor dotate cu unități self-service a crescut de la 11% la 42%”, se arată în raport.
Dacă în anul 2020 erau operaționale 2.365 de unități self-checkout, în primul trimestru al anului curent au fost înregistrate 8.589. Numărul de case self-service puse în funcțiune anual a evoluat astfel: 689 de unități în 2020, 1.116 în 2021, 605 în 2022, 1.218 în 2023, 2.627 în 2024 și 2.040 în primul semestru din 2025.
În prima jumătate a lui 2025, investițiile în case self-service s-au ridicat la 53,48 milioane de lei, iar în total, în perioada analizată, au fost de peste 350 de milioane de lei. Numărul de unități self-service raportat la magazinele dotate cu aceste automate a scăzut de la 6,2 (în anul 2020) la 4,7 la finalul primului semestru din 2025, pe fondul creșterii numărului de magazine cu astfel de dotări.
Numărul mediu de unități self-service pe magazin a crescut de la 0,7 la 2, ceea ce indică o strategie extinsă, inclusiv prin dotarea unor magazine mai mici. Tot în perioada analizată, numărul magazinelor fizice a crescut cu aproximativ 30%, iar numărul magazinelor dotate cu cel puțin o unitate de self-service a crescut cu 379%, ajungând la 1.816 magazine.
Pe măsură ce numărul de unități self-service raportate la numărul de magazine crește, numărul de angajați implicați în activitățile operaționale raportat la numărul de magazine are o tendință de scădere. În ceea ce privește comenzile prin livrare, a fost observată o majorare de la aproximativ 1,2 miliarde de lei (în anul 2020) la aproape 2,6 miliarde de lei (în anul 2024), trendul de creștere inițiat în perioada pandemiei fiind astfel menținut.
În anul 2025, cotele combinate ale celor mai importanți trei jucători (Kaufland + Lidl, Mega Image + Profi, Carrefour + Cora) au depășit 70% din piață, față de aproximativ 60% în anul 2020, iar CR5 (primii 5 jucători din piață) a urcat la peste 90% din piață, față de sub 80% în anul 2020.