Revoluția AI: Noi perspective pentru angajații afectați de transformările pieței muncii
1 din 2 angajați din Uniunea Europeană se teme de modul în care inteligența artificială va schimba piața muncii, conform unui studiu al EY European AI Barometer. În fața acestor temeri față de viitor, multe institute de cercetare și instituții de educație răspund cu studii și programe de formare pentru a sprijini angajații care doresc să fie pregătiți pentru ziua de mâine.
Valentin Ionescu, președinte al Institutului de Studii Financiare, afirmă: „Inteligența artificială este prezentă. Este deja, ca să folosesc un termen din banking, ‘mass-market’. De când a apărut ChatGPT, lansat de OpenAI acum circa trei ani, populația care deține un telefon cu acces la internet poate accesa inteligența artificială. Contribuția AI este vitală pentru societate și economie, dar trebuie să învățăm cum să o folosim și cum să ne protejăm. Principalele riscuri sunt că inteligența artificială va înlocui muncile repetitive. Primii care își vor pierde locurile de muncă vor fi muncitorii cu sarcini repetitive, deoarece inteligența artificială le va putea îndeplini cu ușurință. Apoi, se vor adăuga și alte locuri de muncă care au, poate, un pic de valoare adăugată, dar este clar că reprezintă o provocare pentru resursele umane viitoare.”
În câmpul muncii, aceste provocări sunt percepute ca oportunități pentru cei dispuși să țină pasul cu schimbarea. Cătălin Vasile, director executiv vânzări în cadrul NN, subliniază: „Noi vedem tehnologia ca pe un instrument care augmentază. Un instrument care face ca interacțiunea umană să fie mai bună, să aibă mai mult timp, iar noi să ne concentrăm pe ceea ce este important. Tocmai de aceea trebuie să învățăm să o folosim, iar educația este pe primul plan. Trebuie să ne pregătim pentru a doua, a treia, a cincea carieră pe parcursul unei vieți profesionale și să învățăm constant cum noile instrumente ne pot ajuta să ne facem treaba mai repede și mai bine.”
Cele mai multe universități din România au început deja să răspundă acestor provocări. Pe lângă atenția sporită acordată integrării tehnologiei și inteligenței artificiale în curricula educațională, unele instituții oferă deja studii dedicate. Cătălin Câmpeanu, secretar general al Institutului de Studii Financiare, afirmă: „Trebuie să ne adaptăm. Trebuie să înțelegem că această tehnologie va face ca anumite joburi să dispară, dar, în același timp, va crea altele. În acest context, partea de educație și formare profesională devine extrem de relevantă. Cu cât ești mai bine pregătit și mai educat, cu atât îți va fi mai ușor să te adaptezi la alte locuri de muncă și provocări.”
Printre temele dezbătute la cea de-a unsprezecea ediție a Conferinței Internaționale a Institutului de Studii Financiare s-au numărat impactul inovației asupra protecției consumatorilor și educației financiare, precum și pregătirea resursei umane pentru transformarea digitală a sectorului financiar nebancar. Aceste dezbateri vin în contextul evoluției subliniate de specialiștii în domeniu.