Senatul a declarat inadmisibilă cererea AUR de demitere a ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban
Moțiunea simplă a AUR împotriva ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban, intitulată „Calea ferată a pierdut trenul”, a fost respinsă luni de Senat, cu 28 de voturi „pentru” și 65 de voturi „împotrivă”.
Parlamentarii AUR au afirmat că, în loc să observe o preocupare a actualului ministru pentru investiții în infrastructura feroviară și sprijinirea companiilor de stat, există un dezinteres similar celui care a caracterizat Ministerul Transporturilor în ultimii ani, indiferent de conducerea acestei instituții.
Ciprian Șerban a declarat în plenul Senatului că ministerul pe care îl conduce a atras în ultimii ani peste 10 miliarde de euro în proiecte feroviare din fonduri europene. El a menționat redeschiderea tronsonului București-Giurgiu după 19 ani, modernizarea a peste 1.000 de kilometri de cale ferată și contractarea a peste 200 de trenuri electrice și locomotive moderne, dintre care unele sunt deja în teste sau în circulație.
Ministrul a subliniat că România se află într-o perioadă favorabilă pentru infrastructura feroviară, având în vedere că, în ultimii ani, au fost atrase fonduri semnificative pentru modernizarea acestui sector. Din 2020 până în 2025, au fost construiți peste 500 de kilometri de autostradă și drumuri expres, iar modernizările căii ferate permit trenurilor de călători să circule cu 160 km/h și trenurilor de marfă cu 120 km/h.
Șerban a menționat, de asemenea, că CFR SA a realizat, în patru ani, 160 de contracte de execuție și proiectare, cu o valoare totală de 4,5 miliarde de euro, reprezentând cel mai mare volum de investiții feroviare din ultimii 10 ani. În privința achiziției de material rulant nou, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat contracte pentru 129 de trenuri electrice și 16 locomotive, dintre care șapte trenuri au fost deja livrate, iar restul urmează să fie livrate până în 2027.
Ministrul Transporturilor a subliniat importanța aprobării unui buget pentru Ministerul Transporturilor pentru anul viitor, cel puțin egal cu cel din 2023, argumentând că există proiecte gata de lansat și finanțări câștigate competitiv.