Revenirea tramvaiului de birou din Capitală
Linia tramvaiului corporatiștilor din București se redeschide în luna decembrie, conform anunțului făcut de Stelian Bujduveanu, primarul interimar al Capitalei. Începând cu data de 28 noiembrie, au fost demarate probele pe linia 5, iar funcționarea pentru călători va depinde de rezultatele testelor. Deși ruta va fi deschisă, unele elemente, cum ar fi adăposturile pentru călători din stații, rămân nefinalizate.
„Tramvaiul corporatiștilor intră în probe pe linia 5. Tramvaiul 5 revine în nordul Capitalei, pe șine modernizate, cu vehicule noi, mai silențioase și mai confortabile. Pentru zeci de mii de bucureșteni care fac naveta spre birourile din nord, linia 5 devine o alternativă reală la mașina personală. Din decembrie, repunem tramvaiele în mișcare pe linia 5”, a declarat primarul Bujduveanu pe Facebook.
Linia 5 a fost suspendată în urmă cu 8 ani, din cauza necesității de modernizare urgentă. În 2022, a fost repusă în circulație pentru o scurtă perioadă, fără nicio reparație, dar a fost închisă din nou. Procedurile pentru repararea liniei au demarat acum doi ani. Până în prezent, au fost modernizați aproximativ 8 kilometri, printr-un contract în valoare de 140 de milioane de lei. Deși termenul de finalizare era de 12 luni, lucrările au fost întârziate cu opt luni din cauza datoriilor primăriei.
„Primăria a plătit până acum 100 de milioane de lei și mai are de plătit încă 40 de milioane. Nicio linie nu seamănă cu alta. De exemplu, o substație costă aproximativ 15 milioane de lei, adică 3 milioane de euro”, a explicat Marin Mândrilă, constructorul. Lucrările au inclus modernizarea șinelor de tramvai, realizarea a 15 stații, precum și modernizarea sistemului de iluminat și electric.
Întrebat dacă pe linia 5 vor circula tramvaie vechi sau noi, Constantin Tobescu, purtătorul de cuvânt al STB, a afirmat: „După această probă tehnică, se va clarifica și se vor suprapune toate elementele, astfel încât se va lua decizia corectă pentru un traseu în siguranță.”
Un trecător a comentat: „Este foarte bună, mai ales pentru tinerii care lucrează în Pipera. E bine că s-a făcut, însă durează mult. În China se face o cale ferată de 6.000 km în șapte-opt luni de zile.”
Constructorul mai are de amplasat adăposturi pentru călători, care vor sosi abia în luna martie din China, fiecare având un cost între 6.000 și 7.000 de euro. Probele pe linia 5 au fost întrerupte vineri din cauza unui incident în care un șofer și-a parcat mașina neregulamentar.