Schimbări în politica de returnare a produselor
Comercianții care refuză să înlocuiască produsele atunci când cumpărătorii constată o problemă vor fi amendați. O nouă lege, promulgată de președintele Nicușor Dan, obligă magazinele fizice și online să rezolve cererile clienților; altfel, riscă amenzi de până la 25.000 de lei.
Deși comercianții erau deja obligați să preia produsele cu probleme, acum există și sancțiuni pentru cei care nu respectă această obligație. Amenzile pentru refuzul de a schimba produsele cu neconformități variază între 5.000 și 25.000 de lei.
„Acest ‘neconform’ este foarte interpretabil și pot apărea abuzuri mari din partea clienților”, afirmă unii comercianți. Aceștia subliniază că, deși este important ca produsele comandate online să corespundă descrierii de pe site, autoritățile nu iau în considerare și comportamentele potențial abuzive ale consumatorilor.
Un client susține că este esențial ca produsele să fie conforme cu ceea ce a văzut online, adăugând: „Mi-am cumpărat niște bluze care aveau un mic defect la mâneci. Erau mult mai largi în partea de jos și erau transparente, deși în imagini arătau foarte opace.”
Pe de altă parte, comercianții consideră că abuzurile din partea clienților pot duce la costuri suplimentare. „O comandă pe care o dai și nu o mai iei pentru că nu o mai vrei tu pune în mișcare un întreg lanț logistic, de producție”, explică Marius Chiș, comerciant. Acesta subliniază dificultatea de a determina starea produsului după 30 de zile.
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, avertizează că aceste noi reglementări vor influența relația dintre producător, comerciant și consumator, generând costuri mai ridicate. Amenzile vor fi aplicate comercianților de către inspectorii ANPC.