Studiu surprinzător: Majoritatea tinerilor români cu vârste între 10 și 14 ani se dedică jocurilor online, iar consumul de alcool și tutun se face simțit printre aceștia
Ministerul Educației a anunțat, sâmbătă, rezultatele unui studiu recent realizat de World Vision România, care a examinat obiceiurile tinerilor cu vârste între 10 și 14 ani. Studiul arată că aproximativ 69% dintre acești tineri participă zilnic la jocuri online, 30% au consumat alcool cel puțin o dată, iar 13% au fumat.
De asemenea, Ministerul Educației a menționat că Studiul ESPAD 2024 (Results from the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) a evidențiat scoruri îngrijorătoare în rândul adolescenților români în ceea ce privește comportamentele adictive, inclusiv consumul de alcool, droguri, fumat, jocuri de noroc și navigarea online. Autorii studiului de la World Vision România subliniază că aceste comportamente reflectă vulnerabilități emoționale și sociale, semnalând necesitatea de a întări factorii de protecție pentru tineri.
Studiul ESPAD a investigat, de asemenea, starea de sănătate psihologică autopercepută a adolescenților, utilizând WHO-5 Well-being Index. Rezultatele sugerează o stare de sănătate psihologică generală bună pentru adolescenții români, cu un scor mediu de 63, mai mare decât media europeană de 59. Este important de remarcat că băieții au obținut scoruri mai mari (74) comparativ cu fetele (53).
Ministerul Educației a subliniat că România se află pe locul 12 din 37 de țări analizate. Deși rezultatele sunt încurajatoare, există în continuare loc pentru îmbunătățiri, în special în ceea ce privește discrepanța dintre băieți și fete, precum și comportamentele adictive.
În acest context, Ministerul Educației se angajează să promoveze sănătatea mintală și starea de bine în cadrul procesului educațional. Reforma curriculară, care vizează eficientizarea educației și integrarea componentelor de sănătate mintală, este în plină desfășurare. De asemenea, Ministerul colaborează cu UNICEF și Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale a Comisiei Europene (DG REFORM) pentru a implementa proiectul „Politici și resurse pentru școli sigure și suportive”, care își propune să creeze un mediu școlar sănătos, în care învățarea socială și emoțională, sprijinul psihosocial și sănătatea mintală să devină parte integrantă a culturii școlii.
Aceste inițiative răspund, de asemenea, recomandărilor din raportul „Analiza stării de bine și a sănătății mintale în rândul copiilor din învățământul gimnazial în România”, lansat în luna septembrie 2025, care sunt transmise grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare destinate învățământului liceal.