Daniel David răspunde criticilor lui Nicușor Dan legate de educația din România
Ministrul Educației, Daniel David, a discutat la Digi24 despre problemele majore ale sistemului de învățământ, în urma afirmațiilor președintelui Nicușor Dan, care a declarat că sistemul educațional este „slab, spre foarte slab”. Această opinie este susținută de date recente care arată că aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional, conform testelor PISA, iar rata abandonului școlar este îngrijorătoare, mai ales în mediul rural.
„Sistemul de învățământ este slab, spre foarte slab. O să ne provoace mari probleme în viitor”, a afirmat Nicușor Dan. În replică, Daniel David a recunoscut că observația este corectă și corespunde diagnozelor realizate de minister. „Avem zone de excelență, de performanță, dar avem prea multe umbre pentru un sistem public”, a declarat el.
Ministrul a subliniat că, dincolo de cifrele privind analfabetismul funcțional, situația devine și mai gravă în contextul abandonului școlar. El consideră că recunoașterea problemelor este un gest necesar și nu o critică. „Dacă îți pasă de un sistem și de o țară, trebuie să formulezi problemele și să vii cu soluții”, a spus el, referindu-se la poziția președintelui.
David a accentuat că un sistem care produce un nivel atât de ridicat de analfabetism funcțional nu poate fi considerat bun. „Un sistem care produce analfabetism funcțional de aproape 50%, dacă luăm în calcul și copiii care abandonează școala, este un sistem care nu funcționează bine. Este un sistem slab, care trebuie reformat, fiindcă pune în risc întreaga societate”, a subliniat el.
Ministrul a discutat, de asemenea, despre responsabilitatea profesorilor în cazul elevilor care rămân în zona analfabetismului funcțional, chiar și cu prezența constantă la ore. „Dacă ai un copil 4 ani în clasă și, după 4 ani, nu reușești să-l aduci în zona în care trece de analfabetismul funcțional, este o responsabilitate și a profesorului”, a declarat David, specificând că nu se referă la copiii care nu vin la școală.
Daniel David a menționat că soluțiile pentru aceste probleme există și au fost prezentate public în raportul QX. „Lucrurile au început în zona învățământului liceal”, a adăugat el. În privința ritmului reformelor, David a avertizat că schimbările nu vor produce rezultate imediate. „Multe reforme mari au fost implementate, unele sunt în curs de implementare, iar altele vor fi implementate în viitor. Câștigurile se vor vedea într-un ciclu de studiu; aștept să le văd peste patru-cinci ani”, a conchis ministrul.