Un caz neobișnuit: un condamnat din afacerea mafiotă de la Portul Constanța își va recăpăta sumele confiscate
Unul dintre inculpații din dosarul mafiei din Portul Constanța, care a încheiat un acord de recunoaștere a vinovăției cu procurorii, a reușit să convingă magistrații să-i restituie banii indisponibilizați în momentul declanșării anchetei și confiscați, în folosul statului, în urma condamnării. Acest caz se referă la un dosar de corupție în care mai mulți lucrători vamali sunt cercetați pentru fapte de corupție, percepând și primind mită de la importatori de mărfuri prin Portul Constanța Sud – Agigea.
În acest context, fostul comisionar vamal Mihai Culea a încheiat un acord de recunoaștere a vinovăției. În luna iunie a anului curent, instanța a validat acordul, ceea ce a dus la o reducere a pedepsei, Culea fiind condamnat la 3 ani de închisoare cu suspendare și la confiscarea sumelor de bani indisponibilizate în cadrul anchetei procurorilor DNA.
Cu toate acestea, Culea a declarat apel împotriva sentinței prin care i-a fost admis acest acord, contestând confiscarea fondurilor. Dosarul a fost trimis la Curtea de Apel, iar completul de apel a admis cererea sa, ceea ce este o raritate în justiție. Instanța a decis: „Admite apelul declarat de inculpatul CULEA MIHAI, împotriva Sentinței penale nr. 366 din data de 18 iunie 2025, pronunțată în Dosar nr. 950/118/2025, Tribunalul Constanța, sub aspectul dispoziției de confiscare dispuse în temeiul art. 290 alin. 5 din Codul penal și, pronunțând o nouă hotărâre în aceste limite: înlătură dispoziția de confiscare de la inculpatul CULEA MIHAI a sumelor de 19.500 de dolari și 8.100 de lei (…) Definitivă.”
În cadrul acestui dosar, DNA Constanța a desfășurat cercetări privind modul în care lucrători vamali din cadrul Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud încasau mită de la importatori pentru a nu-și îndeplini corespunzător atribuțiile de serviciu. Importatorii obișnuiau să ofere mită între 500 și 700 de dolari per container, sumele crescând în funcție de numărul de colete confiscate, ajungând la 10.000 de dolari per container pentru mărfuri interzise la import în Uniunea Europeană.