Ministerul Educației a lansat noi programe actualizate pentru limba și literatura română, clasa a IX-a
Ministerul Educației a publicat, marți, variantele revizuite de programe pentru limba și literatura română, clasa a IX-a, extinzând astfel lista autorilor români recomandați. Printre aceștia se numără autoare precum Maria Rosetti, care a introdus cronica dramatică în spațiul publicistic din secolul al XIX-lea, și Sofia Nădejde, o pionieră a feminismului românesc. De asemenea, lista de autori străini recomandată include nume de autoare consacrate din spațiul occidental, precum Doamna de Staël și George Eliot.
Reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării au anunțat că publicarea acestor variante revizuite a fost realizată în urma integrării observațiilor și propunerilor primite la Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare. Modificările principale vizează clarificarea modalităților de trecere de la gimnaziu la liceu, detaliind prima secvență de conținut, intitulată „Reflecții despre literatură”, care continuă tema din clasa a VIII-a, „Reflecții despre lumea din jur”. Aceste modificări asigură o continuitate și un progres între studiul literaturii în gimnaziu și liceu, abordându-se prin contextualizare și dinamică.
Au fost adăugate sugestii metodologice care permit compararea caracteristicilor a două epoci literare diferite, recunoașterea modificărilor de teme și urmărirea traiectoriilor biografice relevante din perspectiva responsabilității civice. Lista de autori români a fost extinsă prin includerea unor autoare care au inițiat genuri publicistice, cum ar fi Maria Rosetti, și a celor care au contribuit la critica socială, precum Sofia Nădejde.
Lista de autori străini recomandată pentru contextualizări conține nume celebre, iar printre propunerile pentru proiectul școlar final, „Oameni ai timpului lor”, se numără personalități feminine relevante pentru activitatea literară și civică, cum ar fi Elena Ghica (Dora d’Istria) și Ecaterina Conachi. Exemplele de activități de învățare incluse în programă oferă elemente de educație media și diversifică metodele de învățare, permițând utilizarea responsabilă a conținuturilor generate de inteligența artificială.
Modificările mai includ includerea unor definiții succinte care clarifică sensurile noțiunilor utilizate în programă: literatura, înțeleasă ca sistem pluristratificat, și contextul, ca ansamblu de condiții socioculturale. Reprezentanții Ministerului Educației au menționat că, pe parcursul procesului de transparență, membrii grupului de lucru s-au reunit pentru a analiza observațiile și propunerile de îmbunătățire.
Programul are ca scop familiarizarea elevilor cu literatura și limba română ca fenomene dinamice și orientarea profesorilor în activitățile lor didactice, oferind sugestii metodologice și exemple de activități de învățare. Recomandările de autoare și autori pentru programa școlară includ: Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, Radu Popescu, Ioan Dinicu Golescu, I. Codru-Drăgușanu, Gheorghe Asachi, Ion Heliade-Rădulescu, Maria Rosetti (Mary Grant), Dimitrie Bolintineanu, Grigore Alexandrescu, Nicolae Filimon, Radu Ionescu, Vasile Alecsandri, Costache Negruzzi, Mihail Kogălniceanu, Ion Ghica, Sofia Nădejde, Ion Creangă, Ioan Slavici, I.L. Caragiale, Titu Maiorescu, Niccolò Machiavelli, Montesquieu, Molière, Doamna de Staël, Alphonse de Lamartine, Stendhal, Balzac, Mary Shelley, George Eliot.
La finalul anului școlar, elevii vor elabora proiecte cu tema „Oameni ai timpului lor”, în care vor prezenta personalități relevante pentru diferite epoci, analizând evenimentele biografice care au influențat cultura română și societatea. Elevii vor fi îndrumați să folosească surse diverse pentru documentare și vor respecta etica redactării, utilizând tehnici de citare conform normelor în vigoare.