Titi Aur analizează accidentul de pe DEX Pitești – Craiova: „Fenomenul turmei”
Fostul pilot de raliuri Titi Aur, expert în conducerea defensivă, a explicat că, cel mai probabil, cauza carambolului de vineri de pe Drumul Expres Pitești – Craiova, unde au fost implicate 12 mașini și 32 de persoane, este „efectul de turmă”, un fenomen care nu este predat la școala de șoferi. Aur a subliniat că șoferii sunt adesea tentați să se apropie unii de alții și să crească viteza, crezând că este sigur. „Dacă cel de lângă mine merge mai tare, de ce să nu merg și eu?”, a explicat el.
Titi Aur a menționat o regulă simplă pentru menținerea unei distanțe sigure față de vehiculul din față: distanța în metri ar trebui să fie jumătate din viteza de deplasare. De exemplu, la o viteză de 120 km/h, distanța minimă ar trebui să fie de 60 de metri. „Românii nu știu să păstreze distanța corectă, care ar trebui să fie de jumătate din viteza pe care o au”, a adăugat el.
Regula șvaițerului
Aur a explicat că, în cazul accidentelor de circulație, rareori există o singură cauză. El a introdus conceptul de „regula șvaițerului”, care sugerează că accidentele sunt adesea rezultatul mai multor factori coroborati. De exemplu, primul vehicul dintr-o coloană ar fi putut fi orbit de soare, provocând o frânare bruscă care, împreună cu efectul de turmă, a dus la un lanț de coliziuni.
Critica șoferilor români
Titi Aur a criticat șoferii români pentru neatenția față de regulile de conducere defensivă. El a subliniat că mulți conduc cu viteză excesivă, fără a adapta viteza la condițiile de drum. „Dacă vreau să fiu în viață, trebuie să adaptez viteza”, a spus el.
Un alt aspect important pe care l-a evidențiat este faptul că, datorită mașinilor moderne dotate cu sisteme de siguranță, numărul de victime în accidente a scăzut. „Dacă acest accident s-ar fi întâmplat cu mașini mai vechi, ar fi fost mult mai multe victime”, a concluzionat expertul.
Distanța corectă în trafic
Aur a reiterat importanța menținerii unei distanțe adecvate în trafic. „La autostradă, la 130 km/h, distanța față de mașina din față trebuie să fie de 65 de metri. Însă, dacă respecți această distanță, e posibil ca șoferii din spate să te claxoneze pentru că nu înțeleg acest principiu”, a adăugat el.