Mâncarea pe care o savurăm prea mult și care ne afectează memoria
Îmbunătățirea calității alimentației poate stimula memoria, potrivit unui studiu realizat de cercetători de la Universitatea de Tehnologie din Sydney (UTS). Studiul a evidențiat că anumite alimente pot avea un impact negativ semnificativ asupra calității memoriei.
Cercetarea a analizat 27 de studii preclinice pentru a determina efectele schimbărilor în alimentație asupra memoriei și funcțiilor cerebrale. Rezultatele studiului, publicate în jurnalul științific Nutritional Neuroscience, sugerează că, deși îmbunătățirea calității alimentației aduce beneficii memoriei, aceste îmbunătățiri sunt incomplete după trecerea de la o dietă nesănătoasă la una sănătoasă. Astfel, chiar și după săptămâni de dietă sănătoasă, memoria nu a revenit la nivelul observat la animalele care nu au consumat anterior o dietă nesănătoasă.
Cercetătorii au observat că rozătoarele care au adoptat o dietă sănătoasă au avut performanțe mai bune în sarcinile care solicitau memoria, comparativ cu cele care au continuat să consume alimente bogate în grăsimi sau zahăr. Totuși, îmbunătățirea memoriei a variat în funcție de compoziția alimentației, fiind observată în cazul dietelor bogate în grăsimi, dar nu în cele bazate pe alimente bogate în zahăr sau în dietele combinate, bogate în grăsimi și zahăr.
Aceste tipuri de alimente sunt adesea consumate în exces de oameni. Studiul sugerează că zahărul poate fi un factor-cheie în limitarea recuperării memoriei, având în vedere că sarcinile de memorie analizate reflectă funcția hipocampului, o regiune a creierului esențială pentru învățare și memorare, dar și pentru reglarea apetitului și a cantității de alimente consumate.
De asemenea, cercetarea nu a evidențiat îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește anxietatea, nivelul de activitate sau motivația generată de hrană, ceea ce indică faptul că efectele observate s-au concentrat exclusiv asupra memoriei.