Károly Mátrai: CEO-ul gigantului energetic MVM și experiența sa în România
Károly Mátrai, CEO-ul companiei energetice de stat din Ungaria, MVM, a trăit în România cel mai dramatic an al crizei energetice europene, marcat de efectele pandemiei COVID-19 și de agresiunea militară a Rusiei în Ucraina. El a lucrat timp de doi ani în cadrul MET România Energy SA, unde a ocupat funcția de director financiar și a fost responsabil pentru strategii în domeniul energiei electrice și gazelor naturale.
Experiența profesională a lui Mátrai în sectorul energetic
Înainte de a fi numit CEO al MVM în ianuarie 2023, Mátrai a fost manager de integrare la Cogen Energía España, un business de cogenerare al grupului MET din Spania. MET România Energy, parte a grupului maghiar fondat de antreprenorul Benjamin Lakatos, a avut o evoluție semnificativă în 2022, dublându-și veniturile și transformându-se dintr-o pierdere de 31 milioane lei într-un profit net de 20,4 milioane lei.
Planuri de expansiune și achiziții
În decembrie 2022, MET România Energy deținea o cotă de 2,43% din piața românească de furnizare de energie și 1,61% din furnizarea de gaze către clienți noncasnici. Compania a anunțat și achiziția unui proiect de parc fotovoltaic cu o putere instalată de 52 MW, continuând să se extindă pe piața energetică din România după achiziționarea unor companii rivale.
În prezent, MVM vizează preluarea E.ON România, consolidând astfel poziția sa pe piața energetică din țară.
Karoly Matrai: CEO-ul MVM și experiența sa în România
Karoly Matrai, CEO-ul MVM, gigantul energetic de stat din Ungaria, are o carieră îndelungată în sectorul energetic, având în vedere că a fost implicat în diverse roluri de conducere în companii de renume. De asemenea, Matrai a lucrat în București pentru un magnat maghiar, având o legătură strânsă cu actualul ministru al Energiei din Ungaria, Csaba Lantos.
Legătura cu Csaba Lantos
Cariera lui Karoly Matrai s-a intersectat cu cea a lui Csaba Lantos, care a fost numit ministru al Energiei în decembrie 2022. Lantos a venit în această funcție din poziția de președinte al Consiliului de Administrație al grupului MET, la fel ca Matrai, care a fost numit CEO al MVM imediat după aceasta.
Experiența profesională a lui Matrai
Matrai are o experiență vastă în domeniul financiar și energetic, având o carieră de aproape 25 de ani la Keler Group, cea mai mare casă de clearing și custodie de valori mobiliare din Ungaria. A ocupat diverse funcții, inclusiv aceea de director financiar și CEO, înainte de a se alătura MET în 2020. În perioada în care Matrai a fost manager, Csaba Lantos a fost președinte al Consiliului de Administrație al Keler.
Această colaborare strânsă între Matrai și Lantos sugerează o continuare a influenței maghiarilor în sectorul energetic, în contextul politicilor guvernamentale menite să mențină prețuri reglementate și relații strânse cu Rusia.
„`html
CEO-ul MVM, gigant energetic de stat din Ungaria, și legătura cu E.ON România
Recent, MVM, compania energetică de stat din Ungaria, a ajuns la un acord pentru preluarea a 68% din acțiunile E.ON Energie România, unul dintre cei mai mari furnizori de energie electrică și gaze naturale de pe piața românească, având în jur de 3,4 milioane de clienți și venituri de peste 10,6 miliarde lei anul trecut.
Reacția Ministerului Energiei din România
Ministerul Energiei de la București, care deține aproape 32% din capitalul E.ON Energie România, a declarat că va folosi toate instrumentele legale disponibile pentru a evalua și decide asupra acestei tranzacții, având ca scop principal protejarea interesului național. Instituția a subliniat că va analiza structura relațiilor comerciale și sursele de capitalizare ale MVM, inclusiv fluxurile de capital din afara Uniunii Europene.
Contextul MVM în Ungaria
MVM deține un monopol în domeniul utilităților din Ungaria, acoperind toate aspectele legate de transport, furnizare, distribuție și depozitare atât pentru gaze, cât și pentru energie electrică. Aceasta este o entitate complexă, compusă din operatori de transport, sisteme de înmagazinare, furnizori și distribuitori, având un număr semnificativ de subsidiare în diverse țări.
Grupul maghiar are peste 100 de subsidiare în 23 de țări și un portofoliu de peste 11 milioane de clienți, incluzând atât consumatori casnici, cât și corporativi, cu o prezență notabilă în Cehia, Slovacia și România.
„`