„`html
În anul 2024, patrimoniul mondial a fost grav afectat de conflictele din Orientul Mijlociu și din Ucraina, demonstrând astfel că bunurile culturale sunt rareori scutite de război. Monumentele, reperele religioase și ruinele antice, definite de Haga ca situri „imobile” cu o valoare istorică imensă, au fost amenințate, deteriorate sau distruse.
Conform unui raport al UNESCO, de la începutul invaziei ruse în Ucraina, în februarie 2022, 468 de situri au fost afectate, inclusiv 145 de situri religioase și 32 de muzee. Pagubele aduse bunurilor culturale ucrainene au fost estimate la 2,5 miliarde de dolari, iar pierderile financiare la aproximativ 3,5 miliarde de dolari. Peste 15.000 de artefacte și opere de artă au dispărut în urma jefuirii sistematice a muzeelor de către forțele ruse, un act considerat crimă de război.
Un exemplu notabil este Muzeul de Artă Herson din Ucraina, care a identificat 100 de tablouri furate de trupele ruse, reprezentând doar o mică parte din totalul operelor de artă dispărute. De asemenea, Ucraina a acuzat Rusia că a transformat Tauric Chersonese, un sit UNESCO, într-un „parc istoric și arheologic”, solicitând ONU să protejeze acest patrimoniu.
În raportul său, Evelina Kravchenko de la Institutul de Arheologie al Academiei Naționale de Științe a Ucrainei a afirmat că Tauric Chersonese a fost grav afectat, iar multe descoperiri arheologice au fost distruse sau vândute pe piața neagră.
În Sudan, războiul civil a avut un impact devastator asupra patrimoniului cultural, cu rapoarte despre jafuri și distrugeri la instituții culturale, inclusiv Muzeul Național al Sudanului, care a fost jefuit în timpul conflictului dintre Forțele armate sudaneze și Forțele de sprijin rapid.
„`
Impactul conflictelor asupra patrimoniului mondial UNESCO în 2024
În 2024, conflictele armate au avut un impact devastator asupra patrimoniului cultural mondial, cu numeroase situri istorice și repere culturale distruse sau amenințate. Asaltul terestru și aerian al Israelului asupra Fâșiei Gaza a dus la distrugerea a peste 200 de repere culturale, inclusiv moschei, biserici și instituții de artă.
În contextul acestor distrugeri, UNESCO a adăugat vechea Mănăstire Sfântul Ilarion din Gaza pe lista siturilor sale pe cale de dispariție. Aceasta este una dintre cele mai vechi și complexe situri religioase din regiune, datând din secolul al IV-lea d.Hr. și având o importanță semnificativă pentru comunitatea monahală din Levant. Organizația a exprimat o profundă îngrijorare cu privire la impactul conflictului asupra patrimoniului cultural, subliniind că bunurile culturale nu ar trebui să fie vizate în timpul acțiunilor militare.
În plus, în urma extinderii campaniei militare în Liban, UNESCO a inclus 34 de bunuri culturale libaneze pe lista sa de protecție sporită, oferindu-le un nivel înalt de protecție împotriva atacurilor. Aceste măsuri au fost luate ca răspuns la atacurile aeriene israeliene asupra orașelor antice Baalbek și Tyre, care sunt parte din patrimoniul mondial UNESCO.
Aceste evenimente subliniază necesitatea respectării dreptului internațional și protejarea patrimoniului cultural în timpul conflictelor armate, având în vedere că nerespectarea acestor clauze poate constitui încălcări grave ale Convenției de la Haga din 1954, cu potențiale consecințe legale.
„`html
Patrimoniul mondial UNESCO amenințat de conflictele din 2024
În contextul conflictelor armate din 2024, patrimoniul cultural mondial se află sub amenințare, cu exemple notabile precum Muzeul Național din Beirut și Templul Majdel Anjar, un important templu roman datând din anul 41 d.Hr., situat în Bekaa de Vest.
Deși un acord de încetare a focului a fost încheiat între Israel și Liban pe 27 noiembrie, au fost raportate cel puțin 129 de încălcări ale acestuia. Această instabilitate continuă contribuie la riscurile la care este supus patrimoniul cultural al regiunilor afectate.
În plus, țări precum Sudanul, Palestina și Ucraina vor rămâne implicate în conflicte și în 2025, ceea ce indică faptul că patrimoniul cultural din aceste zone va continua să fie în pericol.
„`