Schimbarea locului în bancă, o măsură propusă de Ministerul Educației
Ministerul Educației a propus ca elevii să își schimbe locul în bancă cel puțin o dată în fiecare modul școlar. Scopul acestei inițiative este de a combate discriminarea pe baza etniei, performanțelor școlare sau a cerințelor educaționale speciale. Cu toate acestea, specialiștii din domeniul educației și directorii de școli au exprimat unele rezerve în legătură cu eficiența acestor măsuri.
Experiența elevilor în schimbarea locurilor
Ana-Cristina Micu, jurnalist, a relatat despre experiența sa și a colegului său, George, care au fost nevoiți să se rotească în bănci de cinci ori pe parcursul anului școlar. „Este o măsură propusă de Ministerul Educației pentru a reduce segregarea școlară, adică discriminarea copiilor pe diverse criterii. Această recomandare se aplică în special sălilor de clasă unde învață mai mult de 24 de elevi și băncile sunt aranjate pe șiruri,” a explicat Micu.
Opinile directorilor de școli
Alexandru Croitoru, director adjunct al Colegiului Național „Mihai Viteazul” din București, a afirmat că ideea este interesantă, dar poate fi aplicabilă doar în anumite condiții. „Pentru elevii din ciclul primar sau primii ani de gimnaziu, poate fi o opțiune viabilă. Însă, în liceu, nu cred că dirigintele mai poate impune elevului să schimbe banca de fiecare dată. La noi, elevii se mută în funcție de disciplina pe care o studiază,” a adăugat Croitoru.
Perspectiva specialiștilor în educație
Ovidiu Pânișoara, specialist în educație, a criticat această abordare, comparând-o cu „patul lui Procust”. „Nu poți să impui un sistem uniform tuturor elevilor și profesorilor. Rotirea obligatorie în bănci contravine principiilor de psihologie, deoarece fiecare elev are un loc preferat, unde se simte confortabil,” a subliniat Pânișoara.
Reacțiile părinților
Reacțiile părinților au fost de asemenea negative. O mamă a menționat că mutarea elevilor în fiecare modul ar putea îngreuna concentrarea acestora. O altă mamă a susținut că este mai bine ca elevii să rămână în același loc pentru a putea învăța eficient.
Alternativele propuse pentru așezarea elevilor
Alte sugestii pentru organizarea elevilor includ așezarea acestora în bănci în semicerc sau în formă de amfiteatru, pentru a încuraja interacțiunea și colaborarea.