Misterul tragediei din Marea Mediterană
Tragedia scufundării superiahtului magnatului britanic Mike Lynch, în largul coastei Siciliei, continuă să ridice întrebări și să intrigă experții și investigatorii care analizează cazul. Vasul, cunoscut sub numele de Bayesian, a fost considerat „de nescufundat”, dar a fost găsit la o adâncime de 50 de metri în mare, iar circumstanțele scufundării sale rapide rămân neclare. De ce s-a întâmplat acest lucru? Avea iahtul vreo defecte de design? Ce greșeli au fost comise de echipaj sau de căpitan?
Caracteristicile unice ale vasului Bayesian
Bayesian era un iaht construit de renumitul șantier naval Perini Navi din Italia, care este recunoscut pentru creațiile sale de lux. Compania a afirmat că seria din care făcea parte acest iaht era „cea mai de succes serie de iahturi cu vele concepută vreodată”. Totuși, Bayesian se distinge printr-un aspect particular: cumpărătorul său inițial, un afacerist olandez, a solicitat un catarg unic, mai mare decât oricare altul existent, ceea ce a generat implicații semnificative în ceea ce privește stabilitatea vasului.
Problemele de design și impactul lor
Investigația a scos la iveală că anumite decizii de design au crescut vulnerabilitatea iahtului. De exemplu, cele două uși înalte amplasate pe lateralul punții au crescut riscul ca Bayesian să se umple cu apă în condiții de vânt puternic. Supraviețuitorii și martorii incidentului au descris cum iahtul s-a răsturnat și s-a scufundat în doar câteva minute, în dimineața zilei de 19 august, incident soldându-se cu moartea a șapte persoane, inclusiv a lui Mike Lynch și a fiicei sale, Hannah.
Furtuna și factorii determinanți
Potrivit simulărilor computerizate, catargul masiv din aluminiu a crescut semnificativ riscul de răsturnare al iahtului în condiții meteorologice nefavorabile. Deși detalii precum plasarea gurilor de aerisire și distribuția balastului nu au fost considerate factori decisivi, experții sugerează că, luate în calcul împreună, aceste elemente ar fi putut compromite stabilitatea vasului. În plus, puterea furtunii a avut un impact considerabil asupra evenimentelor, iar investigatorii analizează și acțiunile echipajului și ale căpitanului în timpul tragediei.
În concluzie, misterul scufundării lui Bayesian rămâne nedezlegat, iar cercetările continuă să aducă la lumină detalii esențiale despre acest incident tragic.
Controverse în jurul scufundării unui superiaht
Giovanni Costantino, șeful companiei care deține Perini Navi, continuă să susțină că nava era „de nescufundat” și își îndreaptă atenția asupra echipajului, afirmând: „Eu știu și tot echipajul știe că ei nu au făcut ceea ce trebuia făcut.”
Un domeniu plin de secrete
Lumea superiahturilor este extrem de opacă, fiind un domeniu exclusivist al celor mai bogați oameni de pe planetă. Procesul complex prin care aceste bărci de milioane de dolari sunt proiectate, aprobate și deținute rămâne învăluit în mister.
Vulnerabilitatea vasului
Documentele tehnice ale navei Bayesian dezvăluie cât de vulnerabil era de fapt acest vas. Inginerii consultați de NYT au subliniat că, chiar și fără posibilele erori ale echipajului, iahtul se putea scufunda într-o furtună în fața căreia alte bărci ar fi rezistat fără probleme.
Expertiza navală
Tad Roberts, un arhitect naval din Canada cu o experiență de 40 de ani în proiectarea bărcilor, inclusiv a superiahturilor, a comentat: „Ne-am putea uita în retrospectivă [la incident] și spune că au fost în locul nepotrivit la momentul nepotrivit. Nu, asta nu este adevărat.” El a adăugat că „această barcă avea defecte clare care au făcut-o în mod special vulnerabilă în fața a ceea ce s-a întâmplat” în ziua tragediei.