New York devine primul oraș american cu taxă de aglomerație
Primul sistem de taxare a aglomerației pentru vehicule din Statele Unite a fost implementat în New York. Șoferii care doresc să intre în zona centrală a orașului vor plăti până la 9 dolari pe zi, în funcție de dimensiunea vehiculului. Zona afectată de această taxă se află la sud de Parcul Central și include locuri iconice precum Empire State Building, Times Square și districtul financiar din jurul Wall Street.
Scopul acestui sistem este de a reduce problemele de trafic cu care se confruntă New York-ul și de a genera fonduri pentru rețeaua de transport public. Tarifele variază, majoritatea șoferilor plătind 9 dolari în orele de vârf și 2,25 dolari în afara acestora. Camioanele mici și autobuzele care nu efectuează naveta vor achita 14,40 dolari, în timp ce camioanele mari și autobuzele turistice vor plăti 21,60 dolari în orele de vârf.
Deși sistemul a fost bine primit de unii, a întâmpinat și o opoziție considerabilă, inclusiv din partea unor personalități precum Donald Trump, care a criticat vehement această taxă. Congresmanul Mike Lawler a cerut, de asemenea, ca Trump să se angajeze în a elimina acest sistem de taxare.
În ciuda protestelor, un judecător a respins recent o încercare de a bloca implementarea sistemului, subliniind că acesta va continua să funcționeze. New York a fost desemnată cea mai aglomerată zonă urbană din lume în ultimii doi ani, conform analizelor de trafic realizate de INRIX.
Modelul taxării aglomerației nu este unul nou, existând deja în orașe precum Londra, Stockholm, Milano și Göteborg. De asemenea, inițiative similare au fost discutate în Washington, D.C. și San Francisco înainte de pandemia COVID-19.