Avertizări pentru Cumpărătorii Online de Black Friday
Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania), parte a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), recomandă cumpărătorilor să fie precauţi atunci când fac achiziţii online în perioada campaniei de reduceri de „Black Friday”.
Verificarea Securităţii Magazinelor Online
Conform unui comunicat de presă emis de ANPC, primul sfat important este să se verifice informaţiile despre magazinul online, inclusiv structura site-ului, datele de contact şi termenii şi condiţiile generale. Este esenţial ca consumatorii să se asigure că site-ul este de încredere înainte de a efectua o achiziţie.
Transparenţa Preţurilor în Perioadele de Promoţie
În timpul campaniilor de reduceri, comercianţii sunt obligaţi să afişeze atât preţul redus, cât şi cel iniţial. De asemenea, reducerea trebuie să se aplice la cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile, iar aceasta poate fi exprimată fie în valoare absolută, fie în procent.
Influencerea Comportamentului de Cumpărare
Reprezentanţii ANPC atrag atenţia că magazinele online pot utiliza diverse tactici pentru a influenţa comportamentul de cumpărare, cum ar fi afişarea unui contor invers sau mesaje de tipul „au mai rămas doar trei articole” pentru a crea un sentiment de urgenţă.
Sfaturi pentru Metodele de Plată
Utilizatorii sunt sfătuiţi să opteze pentru metode de plată sigure, asigurându-se că folosesc o conexiune de internet securizată. Verificarea prezenţei „https” în adresa site-ului şi a simbolului lacătului închis sunt paşi esenţiali. De asemenea, este recomandat să nu se salveze detaliile bancare pe dispozitive mobile, computere sau platforme de cumpărături. Între alte măsuri de precauţie, consumatorii ar trebui să stabilească o sumă maximă pentru plăţile unice efectuate cu cardul de credit şi să evite plăţile prin transfer bancar.
Garanţia Legală de Conformitate
ANPC subliniază că garanţia legală de conformitate este de minimum doi ani pentru produsele cumpărate de la vânzători cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, inclusiv pentru produsele digitale, servicii şi conţinut digital. În plus, consumatorii au la dispoziţie o perioadă de 14 zile pentru a returna produsele cumpărate online, fără a fi necesar să ofere un motiv.
Reclamarea Problemelor cu Achiziţiile
În cazul în care apar nemulţumiri legate de o tranzacţie sau de un produs achiziţionat de pe un site din România, consumatorii pot depune o reclamaţie pe site-ul ANPC. Totodată, pentru achiziţiile efectuate de pe site-uri din afara Uniunii Europene, ANPC nu poate interveni în caz de probleme legate de tranzacţii, livrări sau produse.
Asistenţa Oferită de ECC Romania
ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), care include 29 de centre din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, plus Islanda şi Norvegia. Aceste centre oferă informaţii, consiliere şi asistenţă personalizată gratuită consumatorilor care întâmpină dificultăţi cu tranzacţiile transfrontaliere.