Cumpărăturile și nevoile reale: Riscurile consumului compulsiv
Cumpărăturile nu reflectă întotdeauna nevoile autentice ale consumatorilor. Specialiștii subliniază că, în anumite situații, ele devin un mecanism de compensare pentru anxietate și stima de sine scăzută. Fără a fi conștienți, mulți pot cădea în capcana shopping-ului compulsiv sau a dependenței de achiziții. Acest fenomen este denumit de psihologi FOMO, adică frica de a rata o oportunitate importantă, cum ar fi Black Friday.
Experiențele consumatorilor în timpul reducerilor
O consumatoare a declarat: „Sunt foarte bune, foarte multe și sunt copleșitoare! Am și cumpărat și probabil că o să mai cumpăr, din păcate pentru portofelul meu.” Când a fost întrebată cât a cheltuit până acum, a răspuns: „Nu știu și nu vreau să mă uit…”
Pentru mulți, reducerile evidente ale prețurilor stimulează dorința de achiziție chiar și pentru articole neesențiale. Bogdan Stoian, psiholog, sugerează că pentru a evita această capcană, este esențială planificarea și stabilirea unui buget strict.
Perspectivele tinerilor consumatori
David, un student de 20 de ani la Politehnică, a explicat că pentru el este mai important să cumpere lucruri de care are cu adevărat nevoie, nu să se alinieze trendurilor. „De când m-am mutat trebuie să îmi cumpăr lucruri pentru casă. Ce fac? Îmi iau doar telefon și îmi gătește telefonul? Mentalitatea românului este să cumpere în perioada Black Friday, când prețurile sunt umflate, în loc să profite de reducerile reale din timpul anului,” a spus David.
Gestionarea bugetului în perioada de reduceri
Ana Maria, o tânără de 27 de ani din Timișoara, pasionată de haine, a învățat cum să facă față tentațiilor de Black Friday. Anul acesta, și-a stabilit un buget de 1.000 de lei, pe care nu vrea să-l depășească. „Am o listă bine pusă la punct cu articole vestimentare pe care vreau să le achiziționez,” a declarat Ana Maria Călușariu.
Atenție la capcanele online
În această perioadă, autoritățile atrag atenția asupra riscurilor de a fi păcăliți de site-uri false care solicită informații personale. Comisarul șef de poliție, Daniel Alexandru Radu, directorul de comunicare al Poliției Române, a subliniat: „În majoritatea cazurilor, site-urile oficiale și instituțiile bancare nu trimit linkuri sau sms-uri pentru a solicita date de autentificare.”
Pentru a evita ofertele înșelătoare, este recomandat să verificăm prețurile pe diverse comparatoare online.