Cât costă construcția autostrăzilor dorite de români
Construcția autostrăzilor în România a ajuns la costuri fără precedent, în special datorită proiectelor complexe care implică tuneluri și viaducte. În această perioadă, scumpirea energiei și a materialelor de construcție, cauzată de pandemia COVID-19 și de războiul din Ucraina, a dus la o creștere semnificativă a cheltuielilor.
Cel mai scump proiect de infrastructură
Autostrada care va conecta Moldova de Transilvania este considerată cea mai spectaculoasă și costisitoare șosea din România. Estimările arată că pentru cei 31 de kilometri dintre Grințieș și Pipirig vor fi necesari aproximativ 1,4 miliarde de euro, ceea ce înseamnă un cost mediu de peste 44 de milioane de euro pe kilometru. În acest proiect, 20 de kilometri vor necesita construcția de tuneluri, viaducte și pasaje, incluzând nu mai puțin de 16 tuneluri, dintre care 5 vor avea 3 benzi pe sens.
Alte segmente de autostradă, cum ar fi cei 32 de kilometri dintre Sărățeni și Joseni și cei 38 de kilometri dintre Ditrău și Grințieș, au estimări de costuri care depășesc un miliard de euro. De asemenea, porțiunea de 27 de kilometri până la Târgu Frumos a fost scoasă la licitație cu un preț estimat de 1,22 miliarde de euro.
Impactul scumpirilor asupra construcțiilor
Comparativ cu acum 7 ani, când costul unui kilometru de autostradă era estimat între 4,28 și 6,7 milioane de euro, prețurile actuale reflectă o realitate economică drastic schimbată. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a subliniat că prețurile au crescut nu doar în România, ci la nivel global, ca urmare a diverselor crize care au afectat lanțurile de aprovizionare.
În concluzie, construcția autostrăzilor în România necesită investiții masive, iar fluctuațiile economice recente au avut un impact semnificativ asupra costurilor proiectelor de infrastructură.
Cât costă construcția autostrăzilor dorite de români
Construcția autostrăzilor din România a ajuns la costuri semnificative, cu proiecte în desfășurare care depășesc estimările inițiale. De exemplu, cei 69 de kilometri dintre Boița și Tigveni, parte din Autostrada Sibiu-Pitești, au un cost de peste două miliarde de euro. Acest tronson necesită construirea a 8 tuneluri și numeroase poduri și viaducte.
Cel mai scump proiect de infrastructură
Cel mai scump proiect de infrastructură în prezent este tronsonul de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, parte din Autostrada Transilvania, cu o investiție evaluată la peste 1,5 miliarde de euro. Licitația pentru acest proiect atrage firme din Turcia și Italia, care propun prețuri cu 11%, respectiv 8,6% mai mici decât estimarea Companiei Naționale de Drumuri.
Creșterea costurilor în construcții
Constructorii anticipează că proiectele de infrastructură vor continua să se scumpească. Potrivit lui Cristian Erbașu, președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții, costurile cu salariile ar putea crește cu 16-18%, iar costurile totale cu aproximativ 4-5%. Aceste creșteri sunt influențate de eliminarea facilităților fiscale, ceea ce va determina firmele să transfere aceste costuri în ofertele lor pentru licitații.
Chiar și în alte țări, costurile de construcție sunt ridicate. De exemplu, Croația planifică finalizarea autostrăzii dintre Metković și Dubrovnik până în 2029, cu un cost estimat de peste 1,2 miliarde de euro pentru 47 de kilometri de șosea rapidă, care va include numeroase tuneluri, viaducte și poduri.