România, presată să implementeze taxa pe poluare
Guvernul României trebuie să decidă până în iulie cu privire la noua taxă pe poluare, care ar putea afecta 8 din 10 șoferi. Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a subliniat că taxa va fi stabilită în funcție de nivelul de poluare emis de vehicul, urmând a fi aplicată diferențiat începând cu 1 ianuarie 2026.
Neimplementarea acestei taxe ar putea duce la pierderi semnificative din fondurile europene, România riscând să piardă sute de milioane de euro. Această taxă este un jalon important în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și neîndeplinirea ei ar putea rezulta în pierderea a 600 de milioane de euro.
Principiul noii taxe pe poluare
Marcel Boloș a explicat că taxa va fi mai mare pentru vehiculele mai poluante și mai mică pentru cele cu emisii reduse. Această discuție va fi purtată și cu oficialii Comisiei Europene, care vor vizita România între 10 și 14 februarie.
Noua taxă este inclusă în cererea de plată numărul 4 din PNRR și va influența semnificativ populația, având în vedere că peste 8 milioane de vehicule din România se află în parcul auto. Implementarea acestei taxe, alături de reforma fiscală, este esențială pentru a evita pierderi financiare considerabile.
Cum va funcționa taxa pe poluare
Conform unei legi adoptate în 2023, de la 1 ianuarie 2026, rovinieta va fi aplicată doar vehiculelor ușoare, iar valoarea taxei va depinde de categoria autovehiculului, clasa de poluare și durata utilizării drumurilor publice. Vehiculele grele vor fi taxate în funcție de numărul de kilometri parcurși, printr-un sistem denumit TollRo. Detaliile exacte ale acestor taxe vor fi stabilite de Ministerul Transporturilor până în martie 2025.