Vasile Bănescu despre respingerea lui Mircea Cărtărescu în Academie
Vasile Bănescu, fost purtător de cuvânt al Patriarhiei și actual membru CNA, a criticat vehement respingerea admiterii scriitorului Mircea Cărtărescu în Academia Română. El a declarat că această decizie reflectă „un spațiu îmbâcsit de ultranaționalism post-ceaușist și otrăvit de ura față de autentica libertate”. Bănescu a descris Academia ca pe o instituție care a lăsat să iasă la suprafață „licheaua apărută din bezna morală a comunismului”, evidențiind frustrările și ranchiuna celor care nu recunosc valoarea culturală a lui Cărtărescu.
„A refuza cu ură proletară, în anul 2025, intrarea în rândul membrilor Academiei Române a celui mai apreciat scriitor român actual, Mircea Cărtărescu, dezvăluie fața unei generice creaturi pe care unii o credeau dispărută și descompusă în huma ultimilor 35 de ani”, a afirmat Bănescu. El a avertizat că, din cauza acestei situații, numărul celor mai valoroși oameni de cultură din România va crește exclusiv în afara acestui „spațiu îmbâcsit de ultranaționalism”.
În ceea ce privește votul, Cărtărescu nu a reușit să obțină numărul necesar de voturi pentru a deveni membru corespondent al Academiei Române, primind doar 73 de voturi din cele 74 necesare. Rodica Zafiu, președinte interimar al secției de Filologie, a exprimat regretul pentru această situație, subliniind susținerea puternică a secției pentru scriitor.
Criticile la adresa Academiei au continuat, cu voci din spațiul public întrebându-se de ce cineva ar dori să facă parte dintr-o instituție condusă de oameni care promovează o viziune naționalistă asupra istoriei, similară cu cea din perioada comunistă.
Vasile Bănescu despre respingerea lui Mircea Cărtărescu în Academie
Vasile Bănescu a comentat recent decizia de a respinge admiterea scriitorului Mircea Cărtărescu în Academie, subliniind că acest act reflectă un „spațiu îmbâcsit de ultranaționalism post-ceaușist”. Critica sa se concentrează asupra atmosferei culturale din România, care, în opinia sa, este influențată negativ de naționalismul extrem.
Aceste observații vin într-un context mai larg al dezbaterilor despre valorile culturale și educația din România, unde se pune accent pe necesitatea unei reforme profunde în predarea istoriei și a literaturii în școlile românești.