Hot News
Ilie Bolojan: „TVA nu crește și nici alte taxe în 2026. Eu sunt om corect față de români”
Bolojan: Miza mea nu e să fiu premier în orice condiţii, ci să fac ceea ce trebuie. Dacă oameni politici au soluţii mai bune, să spună.
Ciprian Ciucu a fost ales candidatul PNL pentru Primăria Capitalei (surse)
De la trosnitul degetelor la guma de mestecat care rămâne în stomac: experții demontează cele mai comune mituri despre sănătate
OFICIAL Gelu Dănuț Dincă a obținut funcția de director al Complexului Muzeal pentru Științe ale Naturii
CONTACT
GazetaUrbana.ro
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Citind: Consiliul Concurenței privind porturile fluviale românești: care sunt directivele pentru Administrația Canalelor Navigabile?
Distribuie
Caută
Font +/-Aa
GazetaUrbana.roGazetaUrbana.ro
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Caută
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Urmați-ne
© 2024 gazetaurbana.ro
GazetaUrbana.ro > Local > Consiliul Concurenței privind porturile fluviale românești: care sunt directivele pentru Administrația Canalelor Navigabile?
Local

Consiliul Concurenței privind porturile fluviale românești: care sunt directivele pentru Administrația Canalelor Navigabile?

Data: 27 februarie 2025 - 12:32
Zaharia Stancu 288
Distribuie
consiliul concurentei despre porturile fluviale romanesti care sunt directivele pentru administratia canalelor navigabile 67c03cbf17c18

Sursa foto: Google Images

Consiliul Concurenței și Directivelor pentru Administrația Canalelor Navigabile

Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concurenței a realizat un studiu detaliat intitulat „Porturile fluviale românești – caracteristici, eficiență și potențial competitiv“. Studiul evidențiază necesitatea unor investiții semnificative în infrastructura fluvială, precum și restructurarea tarifelor pentru a optimiza utilizarea porturilor și a valorifica potențialul transportului fluvial, care este mai economic și mai puțin poluant.

Un aspect important analizat a fost modul de organizare și administrare a infrastructurii de transport fluvial, inclusiv activitățile economice desfășurate în fiecare port de la Dunăre. Scopul este de a identifica noi oportunități de dezvoltare pentru a crește competitivitatea acestui tip de transport.

În România, există 43 de porturi și puncte de operare pe sectorul fluvial, dintre care 9,3% sunt administrate de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța, care gestionează patru porturi pe canalele navigabile. Este esențial ca ACN să colaboreze cu operatorii portuari pentru a asigura investiții în utilități și echipamente necesare pentru operarea eficientă a porturilor.

Studiul subliniază că, în 2024, mai multe administrații portuare au înregistrat reduceri de tarife. De exemplu, Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța a redus tariful de tranzitare a canalelor cu 14,2% și pe cel de pilotaj cu 57,3%.

În ciuda acestor reduceri, traficul de mărfuri a scăzut semnificativ, înregistrând o diminuare de 24,9% în 2023 față de 2021. Compania de stat trebuie să identifice cauzele acestei scăderi și să implementeze măsuri pentru revitalizarea activității porturilor. Această tendință de scădere continuă de la an la an este un semnal de alarmă pentru administrațiile portuare, care trebuie să se adapteze rapid la schimbările din piață.

Consiliul Concurenței și porturile fluviale românești

Consiliul Concurenței a analizat situația porturilor fluviale din România, punând accent pe directivele aplicabile Administrației Canalelor Navigabile (ACN). În anul 2023, Portul Ovidiu a înregistrat o pondere de 36,5% din traficul total operat, în scădere față de anii anteriori. Portul Basarabi ocupă locul al doilea, având o cotă de trafic între 33% și 38,5% în perioada 2021-2022.

Alte porturi administrate de ACN, cum ar fi Portul Medgidia și Portul Luminița, au avut cote de trafic mai mici, de la 21,4% la 1,5%. Este important de menționat că Portul Luminița nu a înregistrat trafic de mărfuri în perioada 2021-2022. Analizând fluctuațiile de trafic, s-a observat o scădere semnificativă a activității în Porturile Basarabi și Ovidiu, cu procente de 35,1% și, respectiv, 31,7% în perioada 2022-2023.

Direcții tarifare și influența lor

În ceea ce privește tarifele aplicate, acestea sunt stabilite conform legislației naționale și se bazează pe datele din contabilitatea de gestiune, după consultarea operatorilor economici. Tarifele de tranzitare reprezintă principala sursă de venit pentru canalele navigabile, cum ar fi Canalul Dunăre – Marea Neagră și Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari.

În perioada 2021-2024, tarifele specifice infrastructurii portuare au crescut cu o medie de 13,2%, înregistrând variații considerabile. În anul 2024, unele administrații portuare, inclusiv Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța, au aplicat reduceri semnificative ale tarifelor de tranzitare, de exemplu, cu 14,2% pentru tranzitul tonelor de capacitate și o diminuare de 57,3% pentru tariful de pilotaj.

Restructurarea tarifelor de tranzitare este un aspect esențial care ar putea contribui la stimularea creșterii traficului fluvial, având în vedere tendințele actuale și necesitatea de adaptare la condițiile de piață.

Consiliul Concurenței și Directiva pentru Porturile Fluviale Românești

Recent, Consiliul Concurenței a subliniat importanța îmbunătățirii infrastructurii portuare din România, pentru a stimula transportul fluvial. O direcție esențială este reducerea tarifelor, care, conform analizei, sunt considerate mult prea mari și ar putea descuraja operatorii din domeniu.

Proiecte Investiționale în Porturile Fluviale

În perioada 2022 – 2023, Administrația Canalelor Navigabile (ACN) a demarat un proiect semnificativ de modernizare și extindere a capacității de operare în Portul Luminița, finanțat prin fonduri europene, cu o valoare totală de 10.484.912,08 lei. Pentru următorii ani, ACN are în plan proiecte investiționale estimative de aproximativ 1.104.425.393 de lei pentru perioada 2024 – 2026.

Un alt proiect relevant este cel de modernizare a Portului Ovidiu, care beneficiază de o finanțare mixtă, cu o valoare cumulată de 65.024.765 de lei. De asemenea, la Medgidia, au fost inițiate mai multe proiecte de modernizare, inclusiv studiile de fezabilitate și modernizarea fronturilor de așteptare, cu investiții ce totalizează aproximativ 80.000.000 de lei pentru perioada 2024 – 2026.

Concluzii

În concluzie, Consiliul Concurenței recomandă ca ACN să se concentreze pe îmbunătățirea infrastructurii portuare, reducerea tarifelor și diversificarea activităților economice, pentru a atrage mai mulți operatori și a stimula astfel transportul fluvial în România.

Distribuie acest articol
Facebook Twitter E-mail Imprimare
Articolul precedent exclusiv cred ca nu vom mai putea repara niciodata abuzurile pe care le a facut anul trecut curtea constitutionala spune elena lasconi 67c03cbb91932 „Cred că nu vom mai putea repara niciodată abuzurile pe care le-a făcut anul trecut Curtea Constituțională”, afirmă Elena Lasconi
Articolul următor p ghid pas cu pas pentru alegerea unui pat cu tablie inalta tapitata 67c03fb9ce1b6 Ghid pas cu pas pentru alegerea unui pat cu tăblie înaltă tapițată
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele

Știri
exclusiv ilie bolojan tva nu creste si nici alte taxe in 2026 eu sunt om corect fata de romani 68fe8810ebf1e

Ilie Bolojan: „TVA nu crește și nici alte taxe în 2026. Eu sunt om corect față de români”

26 octombrie 2025 299
exclusiv bolojan miza mea nu e sa fiu premier in orice conditii ci sa fac ceea ce trebuie daca oameni politici au solutii mai bune sa spuna 68fe848e23f1a

Bolojan: Miza mea nu e să fiu premier în orice condiţii, ci să fac ceea ce trebuie. Dacă oameni politici au soluţii mai bune, să spună.

26 octombrie 2025 282
ciprian ciucu a fost desemnat candidatul pnl la primaria capitalei surse 68fe7d8723f8b

Ciprian Ciucu a fost ales candidatul PNL pentru Primăria Capitalei (surse)

26 octombrie 2025 321
de la trosnitul degetelor la guma de mestecat care ramane in stomac expertii demonteaza cele mai intalnite mituri despre sanatate 68fe72f94a6f1

De la trosnitul degetelor la guma de mestecat care rămâne în stomac: experții demontează cele mai comune mituri despre sănătate

26 octombrie 2025 261
oficial gelu danut dinca a castigat concursul pentru postul de director al complexului muzeal pentru stiinte ale naturii 68fe6d890eb82

OFICIAL Gelu Dănuț Dincă a obținut funcția de director al Complexului Muzeal pentru Științe ale Naturii

26 octombrie 2025 175
foto dosarul pentru plaja de 8 milioane de euro din constanta care ar urma sa si schimbe proprietarul ajunge la instanta suprema din dobrogea 68fe5878503c1

Dosarul pentru plaja de 8 milioane de euro din Constanța, care ar urma să-și schimbe proprietarul, ajunge la instanța supremă din Dobrogea

26 octombrie 2025 158

Te-ar putea interesa și...

trafic ingreunat pe autostrada a2 bucuresti constanta pana dupa ora 13 00 68f87eb2aaa33
Local

Trafic îngreunat pe Autostrada A2 București-Constanța până după ora 13:00

22 octombrie 2025 266
un profesor de religie de la liceul energetic din constanta ar fi incercat sa corupa sexual doi minori le ar fi trimis mesaje indecente 68d10df6cf9c9
Local

Un profesor de religie de la Liceul Energetic din Constanța ar fi încercat să corupă sexual doi minori prin trimiterea de mesaje indecente.

22 septembrie 2025 243
alerta in judetul tulcea incendiu puternic intre murighiol si mahmudia vezi aici ce se intampla 68a8a37a5e184
Local

ALERTĂ în județul Tulcea: incendiu puternic între Murighiol și Mahmudia! Află detalii despre situație.

22 august 2025 156
10 ani de la colectiv nu uitam nu iertam mars si protest la constanta in memoria celor 65 de victime 68fb0cdaea547
Local

10 ani de la Colectiv: Nu uităm. Nu iertăm. Marș și protest la Constanța pentru comemorarea celor 65 de victime

24 octombrie 2025 308
gazetaurbană

GazetaUrbana.ro este sursa ta de încredere pentru știri relevante și actualizate.

FACEBOOK
Twitter
YOUTUBE
Fii mereu la curent cu ce este important – GazetaUrbana.ro îți oferă știri clare și concise, adaptate ritmului tău de viață.
  • © 2024 gazetaurbana.ro
  • Contact
  • Politica de confidenţialitate
Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?