Războiul comercial al lui Donald Trump și impactul asupra industriei aviatică
Războiul comercial inițiat de Donald Trump, care include taxe vamale ridicate, ar putea avea consecințe negative semnificative pentru constructorul american de avioane Boeing, în comparație cu rivalul său european, Airbus. Aceasta este concluzia unei analize realizate de Politico asupra efectelor politicilor economice ale administrației Trump asupra industriei aviatice.
Recent, Washingtonul a impus un tarif de 25% pentru importurile din Canada și Mexic, precum și o taxă de 20% pentru mărfurile din China, afectând astfel principalii parteneri comerciali ai Statelor Unite. În timp ce multe dintre tarifele aplicate sunt în vigoare, Casa Albă a amânat unele taxe pentru autoturisme și alte bunuri care beneficiază de scutiri conform Acordului SUA-Mexic-Canada.
Sectorul aviației, care depinde în mare măsură de lanțurile internaționale de aprovizionare, va resimți aceste măsuri. Boeing ar putea avea dificultăți mai mari decât Airbus în a transfera creșterile de prețuri către clienți, ceea ce ar putea duce la o absorbție a costurilor suplimentare. Aceasta ar putea conduce la creșterea cheltuielilor de producție și la scăderea marjelor de profit pe aeronavă, conform economistului Wouter Dewulf de la Universitatea din Anvers.
În plus față de tarifele vamale, Boeing se confruntă cu o serie de probleme interne, inclusiv probleme de siguranță și greve, care au dus la pierderi semnificative pentru companie. Trump a declarat că va impune o taxă vamală de 25% asupra bunurilor din Uniunea Europeană, ceea ce ar putea afecta și mai mult industria aviatică. De asemenea, amenințările privind tarifele pentru aluminiu și oțel, esențiale pentru construcția aeronavelor, adaugă o presiune suplimentară pe Boeing.
Amenințările comerciale din partea administrației Trump ar putea avea un impact considerabil asupra prețurilor Airbus, mai ales dacă se impun tarife pentru aeronavele importate. Airbus, cu facilități de producție în SUA, ar putea fi parțial protejată de aceste tarife, în timp ce Boeing nu beneficiază de o producție similară în Uniunea Europeană. Acest lucru ar putea face ca produsele Boeing să devină și mai scumpe pe piețele-cheie precum Europa.
În ultimele zile, acțiunile Boeing au scăzut cu 6,5%, în timp ce valoarea acțiunilor Airbus a crescut cu 3%. Avertismentele din partea sectorului aviației americane cu privire la impactul tarifelor sunt tot mai frecvente, subliniind riscurile potențiale pentru echilibrul comercial al industriei aerospațiale și de apărare.
Impactul războiului comercial asupra Boeing și Airbus
Războiul comercial inițiat de Donald Trump ar putea avea un impact semnificativ asupra industriei aviatice, afectând în special compania Boeing. Conform lui Dak Hardwick, vicepreședinte pentru afaceri internaționale la Asociația industriilor aerospațiale din SUA, tarifele impuse pentru Canada și Mexic pot schimba traiectoria pozitivă a industriei americane exportatoare.
Expertul aerospațial Jerrold Lundquist subliniază complexitatea lanțului de aprovizionare global, menționând că un Boeing 737 este compus din aproximativ 2.000 de piese provenind de la 700 de furnizori diferiți. Acest lucru complică evaluarea și impunerea tarifelor, costurile adiționale fiind inevitabile.
În plus, impactul asupra vânzărilor pe piața chineză, în expansiune rapidă, ar putea favoriza Airbus. Dewulf avertizează că cele mai mari companii aeriene din China, majoritar deținute de stat, ar putea să se orienteze către aeronavele produse local și către Airbus, ceea ce ar putea reduce cererea pentru Boeing.
CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a declarat că compania ar putea să prioritizeze livrările către clienți din afara SUA ca răspuns la incertitudinile generate de tarifele impuse. Un purtător de cuvânt al Airbus a confirmat că firma evaluează constant modul optim de alocare a producției și livrărilor în funcție de condițiile de pe piață.
De asemenea, nu doar Boeing și Airbus ar putea resimți efectele acestui război comercial. Dewulf a menționat că Ryanair, care a comandat 30 de aeronave Boeing 737 MAX, va fi o victimă majoră, estimând că transportatorul ar putea face față unor taxe de import de aproximativ 500 de milioane de euro. Alte companii, precum LOT din Polonia și Lufthansa din Germania, au comenzi pentru aeronave Boeing, dar sunt mai puțin dependente de producătorul american.