Negocieri pentru reluarea activității la Șantierul Naval Damen Mangalia
Autoritățile române sunt în discuții avansate cu un potențial investitor care ar putea închiria forța de muncă și facilitățile de la Șantierul Naval Damen Mangalia (DSMa). Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, a anunțat că scopul acestor negocieri este de a menține activitatea economică a șantierului și de a asigura plata salariilor angajaților.
„Încă din prima săptămână de mandat am intrat în această temă, care este extrem de complicată. În prezent, suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care va opera la șantier și va menține activitatea economică”, a declarat Ivan în cadrul dezbaterii „Ora Guvernului” din Senat.
Ministrul a subliniat importanța colaborării cu administratorul judiciar, care gestionează activitățile societății din Mangalia. De asemenea, a menționat că s-a convenit asupra unei negocieri directe cu investitorul pentru preluarea activelor și datoriilor, în contextul ieșirii Damen Holding din acționariatul șantierului.
Peste 200 de angajați ai Șantierului Naval Damen Mangalia au fost concediați, iar majoritatea celor peste o mie de salariați ai societății se află în șomaj tehnic. Liderul Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă, a menționat că sindicaliștii au făcut solicitări către autoritățile centrale pentru a găsi soluții, dar blocajul existent continuă fără progrese semnificative.
În prezent, statul român deține 51% din acțiunile șantierului, iar compania olandeză Damen deține 49%. Situația actuală a suscitat îngrijorări legate de lipsa unui acord între acționari, ceea ce face ca reluarea activității să fie incertă.
Negocieri pentru reluarea activității la Șantierul Naval Damen Mangalia
Autoritățile române sunt în discuții cu un investitor pentru a relua activitatea la Șantierul Naval Damen Mangalia. Liderul sindical a declarat că negocierile au fost în desfășurare de un an și jumătate, însă situația angajaților devine din ce în ce mai critică.
Începând cu 28 februarie, peste 200 de salariați vor fi concediați, deși ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a anunțat că va solicita administratorului judiciar amânarea concedierilor. De asemenea, administratorul șantierului a confirmat prelungirea șomajului tehnic pentru cei peste o mie de salariați până pe 31 mai.
Sindicatul Navalistul a adresat o scrisoare deschisă Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, solicitând ca Damen Holding BV să își asume responsabilitatea ca acționar și să intervină pentru redresarea șantierului. În răspunsul primit de la ambasadă, s-a menționat că, deși există empatie față de situația muncitorilor, nu se poate interveni.
În 2023, Damen a notificat rezilierea acordului de asociere cu statul român, în urma adoptării Legii nr. 187/2023, care a anulat cadrul juridic al asocierii. Compania a solicitat insolvența Damen Shipyards Mangalia, iar Tribunalul Constanța a deschis procedura pe 19 iunie 2024.
Damen a investit în Șantierul Naval Mangalia în 2018, achiziționând pachetul majoritar de acțiuni de la Daewoo, și a cedat statului român 2% din acțiuni pentru a deveni acționar majoritar cu 51%, având control operațional și managerial asupra șantierului.