Contract semnat pentru cel mai scump tronson de autostradă din România
Compania Națională de Investiții Rutiere a semnat contractul pentru cel mai scump lot de autostradă din istoria României. Acesta vizează 38 de kilometri din A8, care vor fi construiți în parteneriat cu un constructor din Bosnia și Herțegovina. Valoarea contractului se ridică la 1,2 miliarde de euro, iar termenul de finalizare este de 4 ani și jumătate.
Lotul 2 din A8 include construcția a 63 de pasaje sau viaducte și 19 tuneluri, având ca scop legarea județelor Harghita și Neamț printr-o autostradă. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a menționat că acest contract are cea mai mare valoare semnată vreodată, estimată la 6,14 miliarde de lei, fără TVA.
Construcția acestui tronson se va desfășura pe o perioadă de 54 de luni, dintre care 14 luni sunt alocate pentru proiectare și 40 pentru execuție. Cornel Bunghiuz, directorul UMB, a subliniat că urmează să fie realizate studii geotehnice, iar apoi se vor analiza soluțiile de proiectare și execuție pentru a asigura o desfășurare rapidă a lucrărilor.
Autostrada Unirii va avea o lungime totală de peste 300 de kilometri, conectând Moldova de Transilvania, de la Ungheni la Târgu Mureș. Deși termenul de finalizare integral este stabilit pentru 2030, nu toate contractele necesare au fost semnate, ceea ce face imposibilă asigurarea că se vor respecta termenele stabilite. Gabriel Budescu, director general al CNIR, a precizat că se va putea discuta despre termene clare odată cu atribuirea tuturor loturilor.
Traseul lotului 2 va include un nod rutier la Ditrău pentru conexiunea cu DN12 în județul Harghita, precum și o descărcare provizorie în județul Neamț, asigurând astfel funcționarea independentă a acestui tronson.