Acord istoric pentru drepturile călătorilor
Miniștrii Transporturilor din Uniunea Europeană au ajuns la un acord politic care modifică regulile de protejare a călătorilor în relația cu operatorii aerieni. Această reformă istorică aduce beneficii semnificative pentru pasageri, inclusiv dreptul de a fi preluați „de cea mai apropiată oportunitate”, chiar și prin curse operate de alte companii sau prin mijloace alternative de transport, în caz de perturbări ale cursei programate.
În situația în care o companie aeriană anulează sau amână o cursă, aceasta trebuie să ofere o variantă adecvată în termen de 3 ore. Dacă nu reușește, pasagerii pot opta pentru un transport propriu, având dreptul la rambursarea a până la 400% din prețul inițial al biletului. Dreptul la asistență este, de asemenea, clar definit, incluzând oferirea de hrană, băuturi și cazare.
În caz de întârzieri pe pistă, pasagerii vor fi debarcați după cel mult trei ore, iar dacă compania nu oferă sprijinul prevăzut, aceștia pot solicita rambursarea cheltuielilor efectuate. Pentru întârzieri de peste patru ore pe distanțe sub 3.500 de kilometri în cadrul Uniunii Europene, pasagerii vor beneficia de o despăgubire de 300 de euro. În cazul zborurilor de peste 3.500 de km, despăgubirea va fi de 500 de euro pentru întârzierile de peste șase ore.
Companiile aeriene nu pot refuza plata compensațiilor invocând „circumstanțe extraordinare” decât dacă demonstrează că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni incidentul. De asemenea, pentru anulările anunțate cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare, operatorii vor fi obligați să ofere formulare precompletate pentru cererile de compensații, iar pasagerii refuzați la retur vor putea solicita compensații, descurajând astfel practica „no-show”.
Companiile aeriene vor fi obligate să furnizeze informații clare despre drepturile pasagerilor în timpul rezervării și despre procedurile de soluționare a cererilor, iar termenul pentru depunerea reclamațiilor va fi de șase luni de la incident. Operatorii vor avea 14 zile pentru a răspunde și a achita eventualele compensații.
Ministrul infrastructurii din Polonia, Dariusz Klimczak, a caracterizat acordul ca fiind „o bornă istorică”, marcând prima reformă majoră în acest domeniu după 12 ani de blocaj în atingerea unui consens. Noul cadru stabilit prin acest acord vizează reguli ‘mai simple și mai clare’ pentru pasageri, menținând în același timp concurența între companiile aeriene pe piața internă.
Textul acordului, aprobat de miniștrii transporturilor, va fi prezentat Parlamentului European pentru a fi supus dezbaterii.
Acord istoric pentru drepturile călătorilor
Acordul recent, susținut de președinția poloneză a Uniunii Europene, a marcat o etapă semnificativă după 12 ani de negocieri, oferind călătorilor drepturi și compensații mai mari în fața companiilor aeriene.
Reacțiile operatorilor aerieni
Asociația Airlines for Europe (A4E), care include companii majore precum Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair și easyJet, a reacționat cu dezamăgire la acest acord. Aceștia au criticat modificările introduse, susținând că acestea complică situația și oferă mai puțină claritate față de propunerea inițială a Comisiei Europene din 2013.
În cadrul negocierilor, s-a propus și creșterea pragului de compensare pentru pasageri, de la trei la cinci ore de întârziere, o idee care a fost respinsă de Germania.