Prăbușirea acțiunilor Wizz Air pe bursă
Acțiunile Wizz Air au înregistrat o scădere dramatică de 28% pe bursă, în urma unei diminuări semnificative a profitului companiei, care a scăzut cu 41,5% comparativ cu anul precedent. Această scădere a fost surprinzătoare, având în vedere că prețurile la combustibil se află la cele mai scăzute niveluri din ultimii ani.
Cauzele scăderii profitului
Wizz Air a explicat această diminuare a profitului prin imobilizarea la sol a 42 de aeronave Airbus A320/A321neo, cauzată de problemele întâmpinate la motor. În plus, compania a raportat o creștere de aproape 16% a cheltuielilor pentru întreținere, materiale și reparații, fiind nevoită să închirieze aeronave pentru a acoperi golurile din flotă.
Rezultatele financiare
Conform datelor financiare, profitul net a fost de 213,9 milioane de euro pentru exercițiul financiar încheiat pe 31 martie, o scădere semnificativă față de 2024. Deși cifra profitului a depășit așteptările pieței, datorită unui credit fiscal record de 194,2 milioane de euro, profitul înainte de impozitare a fost de doar 19,7 milioane de euro, marcând o prăbușire de 94,2% comparativ cu anul anterior.
Performanța operațională
În ciuda dificultăților financiare, Wizz Air a transportat un număr record de 63,4 milioane de pasageri în ultimele 12 luni, cu un factor de încărcare de 91,2% din cele 231 de aeronave. Veniturile totale au fost de 5,27 miliarde de euro, înregistrând o creștere de 3,8% față de anul anterior, cu 2,92 miliarde provenind din vânzarea de bilete și 2,35 miliarde din venituri suplimentare.
Impactul problemelor cu motoarele
Problemele cu motoarele Pratt & Whitney, utilizate pe aeronavele Airbus A320neo și A321neo, au afectat planurile de expansiune ale companiei. În 2023, producătorul a inițiat rechemarea motoarelor pentru inspecție, din cauza îngrijorărilor legate de contaminanți în metalul utilizat pentru producerea turboelicelor.
Prăbușirea acțiunilor Wizz Air pe fondul scăderii profitului
Acțiunile Wizz Air au suferit o cădere semnificativă pe bursă, în urma unei scăderi de 41% a profitului companiei. Wizz Air se confruntă cu dificultăți majore, având 34 de aeronave imobilizate la sol până la 30 septembrie, ceea ce afectează grav performanța financiară.
József Váradi, CEO-ul companiei, a subliniat că Wizz Air a operat în „circumstanțe unice”, adăugând că problemele legate de motoare au avut un impact semnificativ asupra costurilor. De asemenea, compania a convenit asupra unui pachet de compensații cu Pratt&Whitney pentru a acoperi costurile avioanelor care rămân imobilizate.
Pentru sezonul estival din 2024, Wizz Air a primit deja o compensație, deși valoarea acesteia nu a fost făcută publică. Váradi anticipează că vor urma încă doi sau trei ani de perturbări, estimând că până în 2027 majoritatea aeronavelor vor fi operaționale, marcând un punct de cotitură pentru companie.
În ceea ce privește prognozele financiare, analiștii de la Goodbody estimează un profit net de aproximativ 200 de milioane de euro pentru anul financiar 2026, o reducere semnificativă față de estimările anterioare de 415 milioane. Conform consensului intern al companiei, se preconiza un profit de 335 de milioane, dar se estimează acum o scădere de 30%-35% din această sumă.