„`html
Informații despre alegerile prezidențiale și parlamentare din România
În următoarele trei weekenduri, conform calendarului electoral din acest an, cetățenii români sunt invitați să se prezinte la secțiile de votare pentru a alege președintele și parlamentarii României. Primele alegeri sunt programate pentru duminica, 24 noiembrie, când va avea loc primul tur al alegerilor prezidențiale din 2024. Fiecare alegător este arondat unei secții de votare conform adresei din buletinul de identitate.
Detalii despre turul întâi și al doilea al alegerilor prezidențiale
Dacă niciunul dintre candidați nu reușește să obțină majoritatea voturilor în primul tur, un al doilea tur de scrutin va fi organizat pe 8 decembrie. De asemenea, alegerile parlamentare sunt programate pentru 1 decembrie 2024.
Verificarea secției de votare
Alegătorii pot vota în localitatea de domiciliu sau reședință, pe liste permanente, la secția unde sunt arondați. De asemenea, pot vota și în alte secții de votare, în afara localității, pe liste suplimentare. Pentru a afla la ce secție de votare sunt arondați, alegătorii pot accesa site-ul Autorității Electorale Permanente, la secțiunea Registrul Electoral, unde trebuie să introducă CNP-ul, numele de familie și să selecteze tipul de alegeri.
Programul secțiilor de votare
Votarea în străinătate începe vineri, 22 noiembrie, de la ora 12:00 și se închide la ora 21:00. A doua zi, sâmbătă, 23 noiembrie, votarea va începe la ora 7:00 și se va încheia tot la ora 21:00. În România, duminica, 24 noiembrie, cetățenii pot vota între orele 7:00 și 21:00, iar în cazul în care se formează cozi la secțiile de votare, programul poate fi extins până la 23:59.
Eliberarea documentelor de identitate
Direcția Generală de Evidență a Persoanelor din București anunță că programul de lucru pentru eliberarea documentelor de identitate va continua și în zilele de sâmbătă și duminică, în perioada alegerilor. Cetățenii sunt sfătuiți să verifice valabilitatea actului de identitate și, în cazul în care acesta a expirat, să solicite un nou document la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor în raza teritorială a domiciliului.
Reguli pentru validarea votului
Conform Biroului Electoral Central, buletinele de vot sunt considerate valide dacă îndeplinesc anumite condiții. Stampila cu mențiunea „VOTAT” trebuie aplicată în interiorul unui singur patrulater sau, dacă depășește limitele acestuia, opțiunea alegătorului trebuie să fie evidentă. De asemenea, votul este considerat valabil chiar și în prezența unor mențiuni suplimentare pe buletinul de vot.
„`
Reguli privind votul și buletinul de vot
În procesul electoral, este esențial ca alegătorii să aplice ștampila pe buletinul de vot conform normelor stabilite. Un vot nu este considerat valabil dacă alegătorul a aplicat una sau mai multe ștampile fără a atinge un singur patrulater. Există diverse situații care pot duce la invalidarea votului:
- Buletinul de vot pe care a fost aplicată ștampila cu mențiunea „VOTAT” nu corespunde modelului legal aprobat;
- Ștampila cu mențiunea „VOTAT” nu a fost aplicată pe buletinul de vot;
- Ștampila cu mențiunea „VOTAT” a fost aplicată în două sau mai multe patrulatere, chiar dacă unele au fost tăiate sau anulate de alegător;
- Ștampila cu mențiunea „VOTAT” a fost aplicată în afara patrulaterelor, fără a atinge vreunul dintre acestea;
- Ștampila cu mențiunea „VOTAT” atinge două sau mai multe patrulatere.
Corectarea erorilor la vot
Dacă un alegător a aplicat greșit ștampila pe buletinul de vot, acesta are dreptul de a solicita un buletin nou, cu condiția ca documentul inițial să nu fi fost introdus în urnă. În cazul în care un buletin de vot neconform a fost deja adăugat în urnă, acesta va fi considerat nul.
Prezentarea documentului de identitate
Înainte de a intra în cabina de vot, fiecare alegător trebuie să se prezinte în fața membrilor biroului electoral al secției de votare cu un document de identitate valabil. După această verificare, alegătorul va primi buletinele de vot și o ștampilă inscripționată cu „VOTAT”.