Controlul Republican asupra Puterii Executive și Legislative în SUA
Odată cu victoria lui Donald Trump, republicanii au obținut controlul asupra ambelor ramuri ale puterii în Statele Unite: executivă și legislativă. Această situație nu este neobișnuită, dar experții subliniază că Trump ar putea influența și cea de-a treia ramură – cea judiciară. Analizând implicațiile victoriei sale, se evidențiază că SUA ar putea traversa o perioadă semnificativă sub conducerea republicanilor, cel puțin din perspectiva susținătorilor acestora.
Trump, candidatul republican la președinție, se va instala la Casa Albă pe 20 ianuarie, iar Partidul Republican (GOP) a reușit să obțină controlul Senatului (cu 100 de locuri) și să păstreze conducerea asupra Camerei Reprezentanților. De la alegerile intermediare din 1858, care au marcat începutul unei competiții directe între democrați și republicani, alegătorii au experimentat un „guvern unificat” de 48 de ori. Democrații au câștigat 23 dintre aceste ocazii, în timp ce republicanii au triumfat de 25 de ori. De asemenea, partidele au împărțit controlul asupra Casei Albe și a cel puțin unei camere a Congresului de 38 de ori.
Istoricul Controlului Congresului
De regulă, un partid deține controlul asupra Congresului pentru o perioadă limitată. Deși este frecvent ca un singur partid să conducă Washingtonul la începutul mandatului unui nou președinte, conform analizei lui Katherine Schaeffer de la Pew Research Institute, din 1969 a existat doar o singură administrație în care controlul a continuat dincolo de alegerile intermediare. Aceste alegeri au loc la jumătatea mandatului președintelui, iar democratului Jimmy Carter i-a reușit, în perioada 1977-1981, să păstreze controlul asupra Congresului pe parcursul întregului său mandat, devenind totuși un președinte cu un singur mandat după ce a fost înfrânt în 1980.
Nolan McCarty, profesor de politică și afaceri publice la Universitatea Princeton, afirmă că președinții sunt conștienți de natura temporară a majorității pe care o dețin în Congres. „Aceasta sugerează că președintele va încerca să acționeze rapid asupra priorităților legislative”, a comentat McCarty.
Posibilitățile lui Trump în Senat
Sistemul de separare a puterilor în Statele Unite, care datează din vremea Constituției, a fost conceput de părinții fondatori pentru a institui un sistem de „limitări și echilibre” între cele trei ramuri ale statului: Executiv (președinte), Legislativ (Congres) și Judiciar (Curtea Supremă și instanțele federale). Declarația drepturilor din Virginia din 1776, care a influențat Declarația drepturilor din Constituția SUA, stipulează clar că „… puterile legislativă și executivă ale statului ar trebui să fie separate și distincte de cea judiciară”.
Senatul, ca parte superioară a puterii legislative, va avea un rol crucial în mandatul lui Trump, având responsabilitatea de a confirma numirile acestuia.
Controverse în Nominalizările Cabinetului
Republicanii dețin în prezent 53 de locuri în Senat (54 dacă includem vicepreședintele JD Vance, care, în calitate de președinte al Senatului, va acționa ca arbitru în cazul voturilor la egalitate), în timp ce democrații au 47 de locuri. Această configurație oferă republicanilor o ușoară majoritate. Cu toate acestea, unele dintre persoanele propuse de Donald Trump pentru Cabinet sunt controversate, cum ar fi fosta democrată Tulsi Gabbard și fostul reprezentant din Florida, Matt Gaetz, ale cărui acțiuni extreme în Congres l-au făcut foarte nepopular chiar și în cadrul propriului partid. Aceasta sugerează că confirmarea lor ar putea constitui o provocare.
Planuri pentru Numiri în Vacanță
Viitorul președinte a exprimat clar că ar prefera să evite complet procesul de confirmare. Pentru a realiza acest lucru, Trump ar putea recurge la așa-numitele „numiri în vacanță”, prin care va instala membrii Cabinetului în perioada în care Congresul nu este în sesiune, ceea ce îi va permite să ocolească audierile de confirmare. Trump a solicitat deja republicanilor să susțină acest plan neobișnuit într-o declarație publicată pe X, fosta platformă Twitter.
Discuții despre Vacanța Senatului
“Discuția se concentrează pe dacă Senatul va intra în vacanță pentru a-i permite președintelui să-și numească Cabinetul fără aprobarea Senatului”, a declarat Nolan McCarty. “Nu am mai întâlnit o situație în care numirile în vacanță să fie utilizate într-o măsură atât de mare. De obicei, acestea sunt aplicate pentru una sau două numiri sporadic, dar ar fi îngrijorător ca o întreagă administrație să fie formată din persoane numite în acest mod.”
Rolul Decisiv al Curții Supreme
În pofida dorinței lui Trump de a-și impune numiții din Cabinet prin metode neobișnuite, controlul partidului său asupra Casei Albe, Senatului și Camerei Reprezentanților nu este o noutate. Totuși, Trump mai are un atu în mânecă: Curtea Supremă. Deși Curtea Supremă a SUA se prezintă ca fiind nepartizană, este evident că președinții aleg judecători care reflectă tendințele lor politice. În mandatul său anterior, Trump a reușit să numească trei judecători conservatori, ceea ce îi oferă acum sprijinul a șase dintre cei nouă membri ai Curții, toți numiți pe viață.
Utilizarea Ordinelor Executive
Experți precum McCarty anticipează că Trump va promova multe dintre obiectivele sale politice prin intermediul „ordinii executive”, care îi permit să evite Congresul și procesul legislativ. “Controlul asupra acestor decizii este în principal exercitat de instanțe” afirmă McCarty. Având în vedere că Curtea Supremă și numeroase instanțe federale sunt sub controlul republicanilor, “va fi un pic mai ușor să evite controlul judiciar asupra acestor acțiuni”.
Implicarea în Politica Imigrației
Această orientare republicană ar putea influența și planurile lui Trump privind deportarea masivă a imigranților ilegali. Curtea Supremă, de exemplu, ar putea fi chemată să se pronunțe pe această temă.
Îngrijorări privind constituționalitatea desfășurării trupelor americane pentru deportări
Discursurile recente referitoare la constituționalitatea desfășurării trupelor americane pe teritoriul național pentru a efectua deportări și la modificarea dreptului la cetățenie prin naștere, garantat de Amendamentul 14 la Constituția Statelor Unite, au fost subiecte de discuție intense. Sarah Binder, profesor de științe politice la Universitatea George Washington, a exprimat îngrijorări cu privire la modul în care Curtea Supremă ar putea aborda aceste chestiuni.
Binder a subliniat temerile legate de faptul că actuala Curte Supremă, care are o majoritate conservatoare, ar putea ignora precedentul juridic și ar putea lua decizii în favoarea politicilor promovate de Partidul Republican. Ea a adus în discuție hotărârile recente ale Curții referitoare la dreptul la avort și imunitatea prezidențială ca exemple relevante pentru această tendință.
„Aceasta este ceea ce mă îngrijorează în legătură cu Curtea”, a declarat Binder. „Faptul că ar putea să sprijine și să împuternicească administrația Trump să acumuleze mai multă putere în cadrul ramurii executive decât și-ar fi imaginat vreodată autorii Constituției.”