Prezența Chinei și tratatul de neutralitate al Canalului Panama
Recent, congresmeni și oficiali americani invocă un tratat semnat între Statele Unite și Panama, care datează din 1977, pentru a justifica preocupările legate de prezența Chinei în zona Canalului Panama. Acest tratat garantează că canalul va rămâne neutru și deschis tuturor navelor din diferite națiuni, intrând în vigoare în 1999.
Președintele Donald Trump a exprimat intenția de a revendica canalul, susținând că operațiunile acestuia sunt amenințate de influența chineză. În timpul unui discurs, el a afirmat în mod eronat că China controlează canalul și a criticat taxele de trecere aplicate de Panama. În cadrul unei audieri recente în Senat, Louis Sola, președintele Comisiei Maritime Federale, a menționat că agenția americană va analiza în detaliu sectorul maritim din Panama și ar putea impune restricții navelor sub pavilion panamez care accesează porturile americane.
Senatorul Ted Cruz a subliniat că un nou pod construit de antreprenori chinezi ar putea afecta tranzitul navelor prin canal, considerând că acest lucru reprezintă un risc semnificativ pentru securitate. De asemenea, el a menționat că operarea porturilor de către firme chineze este o potențială încălcare a tratatului de neutralitate, ceea ce ar putea genera o reacție din partea Statelor Unite.
În contextul acestor îngrijorări, președintele Panama, Jose Mulino, a declarat că canalul aparține în totalitate națiunii panameze, adăugând că nu poate negocia în legătură cu acest subiect. De asemenea, tratatul stipulează că Statele Unite au dreptul de a-și folosi forțele armate pentru a apăra canalul, ceea ce adaugă o dimensiune suplimentară tensiunilor actuale.
Prezența Chinei și Tratatele de Neutralitate ale Canalului Panama
Statele Unite și-au exprimat îngrijorări cu privire la activitățile companiilor chineze, în special ale celor de stat, care ar putea încălca tratatul de neutralitate al Canalului Panama. Eugene Kontorovich, profesor de drept la Universitatea George Mason, a subliniat că aceste prezențe ridică probleme serioase în contextul neutralității acordului.
Criticile referitoare la concesiile acordate companiei CK Hutchison pentru operarea porturilor în Panama au fost exprimate atât în SUA, cât și în Panama. Deși reînnoirea automată a concesiunii în 2021 a generat controverse, nu au fost ridicate îngrijorări legate de securitate la acel moment. Julio Yao, consilier al Panama, a subliniat că dacă porturile Hutchison amenință securitatea SUA, atunci ar trebui să fie revocate contractele în SUA, întrebând retoric de ce nu s-a făcut acest lucru.
Yao a mai adăugat că Statele Unite nu pot forța Panama să revizuiască sau să rezilieze contractele cu companiile chineze, argumentând că intervențiile se bazează pe amendamentele din 1978 ale Senatului SUA, care nu ar trebui să fie recunoscute de Panama.
În ceea ce privește taxele de trecere prin Canalul Panama, oficialii americani au declarat că aceste creșteri afectează în mod disproporționat SUA, având în vedere că peste trei sferturi din navele care tranzitează canalul sunt americane. Cu toate acestea, structura tarifară a canalului nu distinge între națiuni în funcție de pavilion, origine sau destinație.
În ciuda unei scăderi recente a veniturilor din taxe, raportată ca urmare a unei secete severe, veniturile din taxe ale canalului au crescut cu aproape 26% între 2020 și 2023. Expertul Daniel Maffei de la FMC a subliniat importanța canalului ca un coridor comercial esențial pentru SUA și a subliniat necesitatea de a fi tratați în mod echitabil.
Creșterea taxelor de trecere nu este un fenomen izolat, ci a fost observată și în alte căi navigabile, precum Canalul Suez, în contextul cererii crescute și al provocărilor geopolitice.
De ce susțin Statele Unite că prezența Chinei încalcă tratatul de neutralitate al Canalului Panama
Fostul ambasador al SUA în Panama, John Feeley, a evidențiat recentele îngrijorări legate de prezența Chinei în Canalul Panama, afirmând că aceasta ar putea contraveni tratatului de neutralitate care garantează accesul liber pentru toate națiunile. Feeley a subliniat importanța acestui canal pentru comerțul internațional și a subliniat că orice influență străină în zonă ar putea afecta stabilitatea și securitatea rutei maritime.
În contextul schimbărilor economice și geopolitice, Feeley a menționat că Statele Unite se confruntă cu provocări legate de scăderea prezenței lor comerciale, având în vedere că mai puțin de 10% din toate încărcăturile care circulau între SUA în anii ’60 erau sub pavilion american, iar acum acest procent a scăzut la 1,5%.
Aceste declarații ridică întrebări cu privire la viitorul controlului asupra Canalului Panama și la modul în care prezența Chinei ar putea influența normele internaționale stabilite prin tratatul de neutralitate.