Polii de putere se pregătesc pentru impactul revenirii lui Trump
Un nou stat revizionist a apărut pe scena internațională, contestând ordinea liberală globală, și acesta nu este Rusia sau China, ci Statele Unite ale Americii. Viitoarea administrație Donald Trump contestă elementele fundamentale ale acestei ordini internaționale, inclusiv comerțul, alianțele, migrația și drepturile omului, conform unei analize publicate de The Guardian.
Profesorul de politică de la Universitatea Princeton, John Ikenberry, subliniază că revenirea lui Trump la Casa Albă în ianuarie va influența profund noua ordine globală, ridicând întrebări cu privire la modul în care partenerii internaționali ai SUA se vor adapta. Întreaga lume, de la Ankara la Bruxelles și de la Teheran la Moscova, pare să se mobilizeze, căutând soluții și răspunsuri la provocările aduse de politica lui Trump.
Răspunsurile internaționale la noua administrație Trump
Există trei tipuri principale de reacții la revenirea lui Trump:
1. **Alinierea ideologică**: Un grup de populiști din Europa, America de Sud și Israel, care se identifică cu naționalismul pro-Rusia, consideră că se pot bucura de avantajele politicii „America First”. Aceștia văd oportunități în destrămarea Uniunii Europene și în stabilirea unor noi arhitecturi de securitate.
2. **Zdruncinarea diplomatică**: China se așteaptă la o destabilizare diplomatică, în care SUA să devină un agent al instabilității, ceea ce ar putea duce la o realiniere globalizată. Beijingul, confruntat cu amenințarea tarifelor, consideră că Trump ar putea crea un vid de conducere pe care să-l exploateze.
3. **Partenerii tradiționali ai Americii**: Aceștia, inclusiv aliații europeni și G7, speră să convingă administrația Trump prin argumente raționale și strategii diplomatice, deși se simt limitați de stilul său provocator.
Alegătorii europeni își doresc mai multă independență de SUA, iar liderii acestor țări, indiferent de dezacordurile cu metodele lui Trump, se confruntă cu puterea americană și se simt constrânși în alegerile lor strategice.
Polii de putere și planurile lor în fața unei posibile reîntoarceri a lui Trump
Analiza actuală subliniază cum marii poli de putere din lume, inclusiv Europa, China și statele din Orientul Mijlociu, se pregătesc pentru impactul unei posibile reveniri la conducerea Statelor Unite a lui Donald Trump. Mark Rutte, noul șef al NATO, a afirmat că este esențial să se colaboreze cu SUA, dar provocarea constă în a-i demonstra lui Trump că interesele Americii depășesc granițele sale.
Recent, sondajele realizate de Consiliul European pentru Relații Externe au arătat că cetățenii europeni preferă o mai mare unitate în cadrul Uniunii Europene, în detrimentul influenței lui Trump. Aceasta nu este o surpriză, având în vedere că Trump a caracterizat UE ca o „mini-Chină”. Amenințările sale de a impune tarife au generat o dezbatere internă în Europa cu privire la răspunsul adecvat la aceste provocări.
Christine Lagarde, președintele Băncii Centrale Europene, a sugerat că Europa ar trebui să își protejeze interesele prin achiziții strategice din SUA, dar fostul director general al OMC, Pascal Lamy, a criticat această abordare, subliniind că Europa nu ar trebui să negocieze dintr-o poziție de slăbiciune. Lamy a evidențiat puterea Europei în dimensiunea pieței sale și în unitatea sa, dar a recunoscut că diversitatea dependenței de SUA reprezintă o provocare.
Amenințarea Ucrainei și reacțiile europenilor
Una dintre cele mai mari preocupări legate de o posibilă reîntoarcere a lui Trump este situația din Ucraina. Fără un plan de pace clar, Trump pare să adopte o poziție de amenințare față de ambele părți implicate în conflict: promițând lui Putin reîarmarea Ucrainei și sugerând lui Zelenski retragerea sprijinului. Josep Borrell, fost șef al serviciului extern al UE, a recunoscut îngrijorările europene legate de această situație, întrebându-se cum ar reacționa Europa dacă o nouă administrație americană ar decide să nu mai susțină Ucraina.
Trump a subliniat contribuțiile financiare ale SUA și Europei în conflictul cu Rusia, menționând că este esențial ca aceste contribuții să fie echilibrate. În fața riscului ca Trump să ajungă la un acord cu Putin fără a consulta Ucraina, Zelenski a propus o încetare a focului bazată exclusiv pe diplomație, cerând în schimb o aderare mai concretă a Ucrainei la NATO.
Aceste evoluții sugerează că Europa și alte state din lume trebuie să își revizuiască strategiile și să se pregătească pentru eventualitatea unei noi administrații Trump, care ar putea schimba semnificativ peisajul geopolitic global.
„`html
Polii de putere din lume și planurile lor în contextul Trump 2.0
În fața provocărilor internaționale generate de conflictul din Ucraina, Europa se confruntă cu o serie de dileme strategice. Rutte a subliniat că jucătorii-cheie, inclusiv Rusia și SUA, nu ar accepta în prezent aderarea Ucrainei la NATO, ceea ce complică și mai mult situația. Conform lui Norbert Röttgen, specialist german în afaceri externe, Europa a pierdut timp prețios care ar fi putut fi folosit pentru a întări relațiile cu SUA și pentru a-și construi propriile capacități de apărare.
Josep Borrell, înalt reprezentant pentru politica externă a UE, a subliniat necesitatea unei Europe care să vorbească „limba puterii” și să acționeze mai independent de SUA. Aceasta presupune o creștere a cheltuielilor pentru apărare și o schimbare de mentalitate, proces care abia a început. El a evidențiat provocările întâmpinate în mobilizarea resurselor, menționând că a fost nevoie de trei luni pentru a solicita un milion de cartușe de muniție, în timp ce Rusia consumă 800.000 într-o lună.
În acest context, Borrell a afirmat că este esențial un plan european de protejare a Ucrainei, mai ales având în vedere impactul pe care îl poate avea o eventuală schimbare de politică din partea SUA sub conducerea lui Trump. O declarație comună a miniștrilor de externe din Germania, Franța, Polonia, Italia și Marea Britanie a subliniat că nu pot exista negocieri de pace în Ucraina fără implicarea ucrainenilor și a europenilor.
Întrebarea rămâne dacă Europa poate face față provocărilor și să umple golul lăsat de o posibilă retragere a sprijinului american, în special prin formarea unei coaliții europene care să colaboreze în afara structurilor formale ale UE.
„`
Polii de putere globali se pregătesc pentru impactul Trump 2.0
În contextul unei posibile reveniri a lui Donald Trump la putere, polii de putere din întreaga lume, în special Europa, China și statele din Orientul Mijlociu, își ajustează strategii și planuri.
Planuri europene în fața unei noi administrații Trump
În Europa, premierul polonez Donald Tusk colaborează cu lideri influenți precum viitorul cancelar german Friedrich Merz și președintele francez Emmanuel Macron. Aceștia încearcă să creeze o coaliție credibilă care să convingă Rusia că victoria lui Putin nu este realizabilă, dar și să demonstreze lui Trump că Europa se reformează și merită sprijinul american. Această coaliție se concentrează pe securitatea regională, având în vedere provocările existente și nevoia de a crește cheltuielile pentru apărare.
Orientul Mijlociu și provocările post-Trump
Liderii din Orientul Mijlociu sunt, de asemenea, preocupați de impactul pe care îl va avea o nouă administrație Trump asupra conflictelor din regiune. Aceștia se întreabă dacă Trump va lăsa zona într-un haos mai profund, favorizând astfel actori regionali precum Turcia să își recapete influența. Deși unii diplomați americani sugerează că Trump va răspunde la apelurile liderilor din Golf cu indiferență, alții cred că acesta ar putea căuta acorduri semnificative.
Problema palestiniană și perspectivele de pace
Fostul reprezentant special al lui Trump pentru Orientul Mijlociu, Jason Greenblatt, a subliniat recent că președintele ales nu consideră că problema palestiniană este centrală. Potrivit lui Greenblatt, Trump va încerca să decupleze această problemă de alte aspecte regionale, ceea ce complică și mai mult perspectivele de pace. În prezent, relațiile dintre Arabia Saudită și Israel sunt tensionate, iar prințul moștenitor saudit, Mohammed bin Salman, a condamnat acțiunile Israelului în Gaza, numindu-le „genocid”. Aceste dezbateri sugerează că normalizarea relațiilor este „exclusă” fără o soluție clară pentru un stat palestinian.
Reducerea dependenței de SUA în Orientul Mijlociu
În mod similar cu Europa, statele din Golf caută să își reducă dependența de SUA. Fawaz Gerges, profesor la London School of Economics, a evidențiat că Arabia Saudită, care a fost tradițional dependentă de SUA, se pregătește pentru o eventuală administrație Trump, anticipând schimbări în dinamica puterii regionale.
Polii de putere globali se pregătesc pentru impactul revenirii lui Trump
În contextul intensificării tensiunilor internaționale, actorii majori precum Europa, China și statele din Orientul Mijlociu își revizuiesc strategiile în fața unei posibile reveniri a lui Donald Trump la Casa Albă.
Un aspect semnificativ este reacția Israelului, unde un membru extremist al cabinetului israelian, Bezalel Smotrich, a declarat că revenirea lui Trump ar putea marca anul 2025 ca fiind „anul suveranității israeliene în Iudeea și Samaria”, referindu-se la posibilitatea anexării Cisiordaniei. Această problemă, controversată în timpul primei administrații Trump, revine pe agenda internațională, generând temeri în rândul statelor din Golf.
În plus, premierul israelian Benjamin Netanyahu ar putea avea oportunitatea de a ataca site-urile nucleare ale Iranului, o acțiune pe care o urmărește de mai bine de un deceniu. Oficialii americani, care adoptă o poziție anti-Teheran, și slăbirea apărării antiaeriene iraniene, cresc presiunea asupra Teheranului. Netanyahu și Trump împărtășesc o viziune comună asupra amenințării iraniene, dar se pare că Trump nu va oferi un suport necondiționat lui Netanyahu.
Pe de altă parte, Iranul a transmis semnale că ar dori să revină la masa negocierilor cu SUA, în ciuda diviziunilor interne. Trump a sugerat anterior că ar fi fost pregătit să finalizeze un acord cu Iranul „în termen de o săptămână de la alegeri” dacă ar fi câștigat în 2020, subliniind că principalul obiectiv este împiedicarea dezvoltării armelor nucleare de către Teheran.
În ceea ce privește China, Trump ar putea să nu adopte o abordare așa cum se așteaptă mulți, concentrându-se pe excedentul comercial în loc de un conflict ideologic cu Partidul Comunist Chinez. Președintele chinez, Xi Jinping, își întărește poziția ca un partener stabil de liber schimb, în special în contextul energiei verzi, ceea ce complică și mai mult peisajul geopolitic.