Tesla, printre câștigătorii tarifele de 25% impuse de Donald Trump
Tarifele de 25% la importurile de mașini, planificate de Donald Trump, vor afecta majoritatea producătorilor de automobile din lume, însă Tesla Inc, compania lui Elon Musk, se dovedește a fi printre cei mai puțin afectați. Conform Bloomberg, Tesla beneficiază de fabricile sale mari din California și Texas, care produc toate vehiculele vândute în SUA, ceea ce o izolează de noile taxe.
Rivalii Tesla, precum Hyundai Motor Co. din Coreea de Sud, Volkswagen AG din Germania și General Motors Co. din America, se vor confrunta cu costuri semnificativ mai mari din cauza acestor tarife. Sam Fiorani, vicepreședinte pentru prognoza auto globală la AutoForecast Solutions, a subliniat că „există foarte puțini câștigători” în această situație, iar consumatorii vor fi afectați prin opțiuni reduse și prețuri mai mari.
Analistul CFRA Research, Garrett Nelson, a menționat că Tesla este „cel mai puțin expusă” noilor tarife datorită operațiunilor sale interne de producție. În plus, Tesla a evidențiat în ultima sa postare pe X că modelele sale sunt cele mai fabricate mașini americane.
De asemenea, Ford Motor Co. ar putea resimți un impact mai redus, având în vedere că aproximativ 80% din vehiculele vândute în SUA sunt fabricate în țară. Începând de săptămâna viitoare, tarifele se vor aplica tuturor vehiculelor de pasageri și camioanelor ușoare importate, precum și pieselor cheie, afectând în principal producătorii care depind de importuri.
Pe de altă parte, Hyundai și Kia, deși au fabrici în SUA, depind semnificativ de vehiculele importate, iar analizele sugerează că ar putea plăti până la 7 miliarde de dolari anual din cauza acestor noi taxe, ceea ce le-ar putea afecta serios profitabilitatea.
Tesla, printre cei mai puțin afectați de tarifele de 25%
Compania Tesla, condusă de Elon Musk, se află printre puținii producători auto care nu sunt grav afectați de tarifele de 25% impuse de administrația Trump. Musk a declarat că, deși tarifele vor avea un impact „semnificativ” asupra companiei, Tesla va reuși să gestioneze efectele acestora. Într-o postare pe platforma X, Musk a menționat că tarifele vor influența „nu banal” prețurile pieselor auto importate utilizate de Tesla.
În prezent, între 60% și 75% din componentele folosite de Tesla sunt fabricate în Statele Unite, restul provenind în principal din Mexic, conform unui document din 2024 al US National Highway Traffic Safety Administration. Totuși, impactul financiar specific al tarifelor asupra Tesla rămâne neclar, având în vedere incertitudinile legate de valoarea pieselor importate.
Impactul asupra altor producători auto
În contrast cu Tesla, alți mari producători auto, precum Toyota și Nissan, se confruntă cu o reducere semnificativă a profitului operațional din cauza acestor tarife. Toyota, de exemplu, ar putea experimenta o scădere de 6% a profitului operațional estimat pentru anul fiscal 2026, în timp ce Nissan ar putea suferi o reducere de 56%.
Producătorii de mașini din Detroit, cum ar fi GM și Ford, de asemenea, nu sunt scutiți de efectele tarifelor. GM importă o parte dintre vehiculele sale din Mexic și Canada, iar Ford produce modele în Mexic, ceea ce le va afecta profitabilitatea. În contrast, Tesla reușește să se adapteze mai bine la noile condiții de piață, datorită proporției mai mari de componente fabricate local.