APIA: Ghidul „Rabla” nu răspunde nevoilor pieței auto
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) își exprimă dezacordul față de forma propusă a Ghidului de finanțare a Programului „Rabla” 2025, considerând că prevederile acestuia nu corespund nevoilor pieței auto din România. Conform APIA, acest ghid riscă să încetinească procesul de electrificare a transportului rutier.
APIA a subliniat necesitatea unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, având în vedere impactul negativ resimțit în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la o prăbușire de 32,2% a pieței de automobile electrice. România a ajuns astfel pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de vehicule electrice înmatriculate raportat la populație.
De asemenea, datele din primele două luni ale anului 2025 arată o scădere de 31% a înmatriculărilor de vehicule electrice comparativ cu aceeași perioadă din 2024, ceea ce este extrem de îngrijorător. În contrast, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% în aceeași perioadă, evidențiind o discrepanță majoră între România și restul Europei.
Propunerile APIA pentru îmbunătățirea Ghidului „Rabla”
În acest context, APIA reiterează propunerile sale către Guvern și Ministerul Mediului, incluzând majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, urmate de o scădere graduală până în 2030. De asemenea, APIA sugerează majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a facilita accesul consumatorilor la vehicule electrice performante.
APIAsubliniază și necesitatea reducerii perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la un an, pentru a stimula o piață dinamică și a oferi acces la mobilitate electrică unui număr mai mare de consumatori.
În concluzie, oficialii APIA avertizează că, fără măsuri eficiente și o colaborare strânsă cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc în rândul statelor europene în tranziția către mobilitatea electrică, afectând astfel consumatorii și competitivitatea industriei auto locale.
APIA Critică Noul Ghid „Rabla”
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA) a exprimat îngrijorări cu privire la noul Ghid „Rabla”, considerând că acesta nu reflectă necesitățile pieței auto din România.
Impactul Asupra Pieței de Mașini Electrice
Reprezentanții APIA subliniază că, din cauza acestor măsuri, România riscă să rămână pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește numărul de mașini electrice. Această situație ar putea afecta semnificativ tranziția către mobilitatea electrică în țară.